Welk barrevoetsschoeisel bestaat er?

Sommigen zeggen dat schoenen juist slechts zijn voor wandelaars en hardlopers. De menselijke voet zou van nature zeer geschikt zijn om te lopen en te rennen, en schoeisel kan dus alleen maar kwaad doen.

Een aantal fabrikanten maakt daarom schoeisel dat eigenlijk niets is, geen enkele steun geeft, en er alleen maar toe dient om niet gewond te raken door bijvoorbeeld scherpe stenen of doorns.

Ik ken Vibram ( http://www.vibramfivefingers.com/ ), maar er zijn er vast meer.

Toegevoegd na 22 minuten:
Mijn hoofd-toepassing is hardlopen.

14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg, valt het niet onder reclame maken als jij in je bericht een link zet naar een bedrijf dat zulke producten maakt?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, heb ik aan gedacht. Ik zie echter wel vaker dat mensen een bedrijf met name noemen in hun vraag. Hoofdreden om dit bedrijf te noemen was dat ik op die manier het beste kan illustreren waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag.

Antwoorden (3)

Zelf ben ik nogal gecharmeerd van Crocs, al kun je daarvan eigenlijk nauwelijks zeggen dat ze gene enkele steun geven. Wel gaan ze in korte tijd helemaal 100 % staan naar de vorm van je voet.
En ik moet eerlijk zeggen, sinds ik ongeveer twee jaar geleden crocs ben gaan dragen (alleen echte, er zijn maar verhipte weinig neppers die net zo goed lopen), heb ik nooit meer last van mijn behoorlijk extreme probleemvoeten gehad. Geen pijn, geen likdoorns, veel minder eelt, geen zweetvoeten, ik loop tegenwoordig fluitend de avondvierdaagse, terwijl vroeger naar school en terug al te ver was. Mijn werk (ik was toen postbode) deed ik een groot deel van het jaar op blote (!!) voeten, omdat dat beter en langer vol te houden was. Maar sinds de Crocs niet meer dus ; voor mij een geschenk uit de hemel (en gelukkig tegenwoordig ook in normale modellen te krijgen). Feitelijk is het niet meer dan verwarming en becherming van de blote voet, waarvan de schoen de vorm aanneemt.

Die uit jouw link zien er ook geweldig uit trouwens, al weet ik niet of ik daar al op gezien zou durven worden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teva sandalen zijn mijn favoriet. Prima om mee te rennen en door rivieren te banjeren, voelen aan alsof je weinig aan je voeten hebt maar beschermen wel tegen de ondergrond.
Teva maakt tegenwoordig ook modieuze schoenen, maar die bedoel ik niet. Gewoon de simpelste sandalen uit de collectie.

Ik ken trouwens een vrouw die zomer en winter op blote voeten loopt en inmiddels zo'n laag eelt heeft dat ze haar voeten niet openhaalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad waar. Het heeft met je boog van je voet te maken.

Blote voeten is altijd het beste. Dus krijg je de kans, loop op blote voeten. Zelfs wandelen of hardlopen.
Je loopt namelijk van nature op de bal van je voet in plaats van op je hiel en wanneer je het eens probeert zul je zien dat je voet zich zelf aanpast. Het moet werken.
De voet en dus ook de arche ondersteunen zichzelf.
Heb jij ooit een boog (bv. brug) gezien dat in het midden van de boog ondersteunt wordt.

Grote companys zoals Nike zijn erg goed in mensen overtuigen om hun 'speciale' schoenen te kopen, terwijl er tegenwoordig met die schoenen juist meer blessures zijn dan dat er waren voordat die schoen ontworpen werd.

Dit komt omdat er bij de hiel van de voet allerlei materiaal geplaatst wordt, voor een zachte landing.
Dit maakt dat wanneer je loopt of rent, dat je landt op je hiel en dit zorgt voor blessures in je achillespees, kuiten en knieen.

Goeie schoenen: geen schoenen, Allstars (rip-offs), Crocs, etc.
Slechte schoenen: dure, merk schoenen waarvan gezegd wordt dat het supergoed, technologisch ontwikkeld en op maat aangepast is.