Waarom zeggen mensen 'gas geven' als ze op benzine of diesel rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2K

Het beste antwoord

Ha, die Sharona30;

'Gas geven' klopt technisch gezien wel bij een benzinemotor, want daar komt het mengsel gasvormig aan in de verbrandingsruimte. Bij een diesel zou je strikt gezien moeten spreken van 'lucht geven', want de dieselbrandstof wordt daar pas na de compressie van de aangevoerde lucht ingespoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat dat ook in gasvorm voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de brandstof"vergast"! Dus het is wel een zinnige uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je dan gas geeft op het gas pendaal,het is dan ook geen benziene pendaal of diesel pendaal.

het is gas pendaal dus ook gas geven.
leuk bedacht trouwens die vraag!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond hier wel een mooie uitleg http://club.myce.com/f12/de-uitdrukking-gas-geven-32334/

benzine dient eerst te worden verdampt (vergast) vooraleer het kan verbranden. Dit kan gebeuren in een carburator ( vergasser) of injectoren die de brandstof vernevelen in de aangezogen lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht omdat 'benzine geven' en 'diesel geven' niet zo lekker in de mond ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door gas te geven breng je meer brandstofdamp in de motor. (bv. benzinedamp)
Als dit vloeibare branstof zou zijn dan "verzuipt" de motor.

Vandaar de uitdrukking "gas geven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat benzine afgeleid is van het Engelse Gazoline. Afgekort gaz, en vertaald gas....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Benzine is de brandstof die zorgt voor de ontploffing samen met de onsteking natuurlijk. Als een ontploffing is komt er gas vrij. Dat gas zorgt ervoor dat de zuiger naar beneden wordt gedrukt en terug naar boven komt. Als je dat nu mooi kan sychroniseren dan draait het spel rond.

Er rijden ook autos op LPG dat is dus zeg maar Gas.
Maar om bij jouw weten te blijven:
Zeg jij wel eens Plank gas?
Moet dus Plank Benzine worden...