Spoelt het water in de WC's aan de andere kant van de wereld (bv: australie), in tegenovergestelde richting weg als dat het hier doet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook Bart versus Australia gezien dus.

Het beste antwoord

Nee. Wat je ook leest op allerlei websites, nee.
De coroliskrachten zijn daarvoor te klein, en allerlei toevallige omstandigheden te groot. Zelfs bij een zorgvuldig voorbereid experiment krijg je het niet voor elkaar.

Toegevoegd na 58 seconden:
Oeps Corioli-krachten wilde ik schrijven.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dit antwoord had gezien toen ik het mijne bevestigde had ik het mijne dus achterwege kunnen laten. +1, echter een opmerking moet me wel van het hart. Als ik de tekst van het stukje op: http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effect#Draining_in_bathtubs_and_toilets moet geloven kan het effect bij een zorgvuldig experiment wel degelijk consistent genoeg aanetoond worden, ik vind echter de bron voor dit verhaal niet en daar komt bij dat het door allerlei dingen niet gaat lukken met een toilet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman die toch sneller dan het licht: Geloofwaardig antwoord! man! en natuurlijk +1.
Be-minnen doe ik niet meer aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was nog even een leuke link aan het opzoeken, vandaar dat het bij mij iets langer duurde :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoewel de andere antwoorden ook goed zijn, voegen ze niks toe aan dit goede antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (4)

Coliolis-kracht...

Ja die is hier anders dan in Australië...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb daar toevallig laatst over gehoord, heeft te maken met de ligging onder de evenaar dacht ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het Coriolis-effect is wel een factor die een rol speelt, maar zeker geen doorslaggevende bij een alledaags object als een toilet.

De vorm van de pot, de manier waarom de openingen gevormd zijn waardoor het water naar binnenloopt, de tijd die het water in de stortbak heeft gehad om tot stilstand te komen en nog een aantal dingen spelen een dusdanig grote rol dat het meestal om het even is welke kant het water opdraait.

In het onderstaande document wordt een en ander nog eens uitgelegd (in het Engels).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het corioliseffect, genoemd naar de Franse ingenieur Gustave-Gaspard Coriolis die het in 1835 voor het eerst beschreef, is de verklaring voor de afbuiging van de baan van een voorwerp dat beweegt binnen een roterend systeem. Het is vooral duidelijk bij de beweging van de wolkenmassa's rond een lagedrukgebied, die niet recht naar het centrum van dit lagedrukgebied stromen maar er omheen beginnen te cirkelen, op het noordelijk halfrond tegen de wijzers van de klok in.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Corioliseffect