Van welk soort grondstof is de buitenkant van een vulkaan gemaakt? Of, wat kan er tegen lava, of magma?

Een vriendin en ik hebben die informatie nodig voor school. Maar we kunnen het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.5K

Antwoorden (3)

Zand of rotsen, alles is zand of rotsen... Magma is vloeibaar zand of rotsen...

Dus ik snap je vraag niet zo goed... Alles in en buiten een vulkaan is zand of rotsen... Dus voornamelijk silicium-oxide...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De buitenkant van de vulkaan is gestolt gesteente.

De reden dat de vulkaan niet smelt is gewoon afkoeling: Er wordt niet genoeg warmte vanuit de magma aangevoerd om de buitenkant te laten smelten.

Vergelijk het met een slechte kwaliteit kaars: Het lontje werkt zichzelf steeds dieper in de was, en de buitenkant van de kaars blijft staan. Bij sommige zal je de was weg moeten snijden om de kaars nog aan te kunnen steken: De lont produceert niet genoeg warmte om alle was weg te smelten.

Echter, soms gaat de lont 'hangen' en de buitenkant van de was smelt lokaal door: De was loopt er uit.

Dis kan je vergelijken met een uitbarsting: Op bepaalde plekken is het warm genoeg & wordt de druk hoog genoeg om de laatste beetjes rots uit elkaar te doen breken en de magma loopt / spuit / springt naar buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De buitenkant van een vulkaan is gemaakt van hetzelfde gesteente als de lava of het magma vermengd met de oorspronkelijke bodem van voor de uitbarsting .
De samenstelling van magma (dit is een onder da aardkorst voorkomende sillicatenmassa waarin gassen zijn opgelost )is afhankelijk van de regio en samenstelling van de bodem waarin de vulkaan gelegen is, Lava is het uitgestoten magma voornamelijk bestaande uit kiezelzuurverbindingen vermengd met oa ijzer, calcium, magnesium,natrium ,kalium,mangaan ,titaan en water met nog enkele andere stoffen in kleinere hoeveelheden,de temperatuur van lava kan afhankelijk van de samenstelling oplopen tot boven de 1100 graden Celsius waarbij hij vloeibaarder wordt naarmate de temperatuur hoger is om iets te maken wat daartegen bestand is moet je de warmte terugkaatsen (kortdurend) of koelen door middel van grote hoeveelheden water