Hoe maak je stuivers het beste schoon?

Van de week heb ik van mijn wijlen oom 'n zak met oude stuivers geërfd. Alleen zie je bijna niet meer dat het stuivers zijn. Hoe zijn deze het beste schoon en glimmend te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.6K

Het beste antwoord

Als je ze zou willen doorverkopen aan handelaren: niet.

Munten worden gewaardeerd op basis van hun kwaliteit. Dof of donker is niet erg. Echter, krasjes en verlies aan relief op het oppervlak kosten je aan waarde. Elke reiniging die je toepast laat het munt oppervlak sluiten, en verminderd de waarde van de munt. Dus: Eerst de potentieel waardevolle munten eruit halen, dan pas aan dingen zoals cilit bang, cola, azijn, poetsdoeken ed beginnen.

Toegevoegd na 24 seconden:
sluiten zou slijten moeten zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Laat ze een nacht staan in een glas cola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm.. jij was eerder..:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt omdat ik het uit levenservaring weet. Volgens mij weet ik meer dan iemand van 50 :)
(16)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dirk, nou niet meteen arrogant gaan worden he.. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm lekker spul die cola :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ja he.. moet je eens de link van mijn antwoord bekijken.. t valt nog mee dat je maag niet oplost.. :-s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gadvrrrr je zou het niet meer durven drinken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik drink het alleen als ik misselijk ben en dat helpt:)
in de cola gooien en daarna droog wrijven :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +1
Weet je nog die BANG! reclames? Ze doen 2 muntjes in 2 bakjes. De een is supermooischoon en de ander nog steeds vuil. Misschien een mooi moment om het uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt echt ; ik heb het wel eens gedaan. Alleen met van die echt halfvergane stuivers wil het niet echt goed, hoor, vlekken blijven vlekken. Maar gewoon een beetje donker geworden stuiver gaat glimmen als nieuw.
Cillit Bang...

Als ik de reclame mag geloven, dan gaat het als volgt. Je doet het eerste muntje in een badje van dat spul en dan het laatste muntje en je wacht even... En dan zijn alle munten meteen helemaal schoon, zo laten ze dat zien in de reclame... Dus dat moet kloppen, anders mogen ze dat niet uitzenden...

Dus doe de munttest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maloot dat je bent =) DAAR GELOOF IK NIKS VAN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zo, anders mogen ze dat toch niet uitzenden, ze mogen toch niet liegen... Nee hoor ik geloof het echt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zat dat dan met 't schoonmaken van de vloer in een paar seconden waar je 't laatst over had? Toen zei je dat niemand daar in trapte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=w94LZqoezrE werkt niet , gaat je geld mee kapot.
Als het kostbare stuivers zijn zou ik Cilit Bang niet overwegen, wie weet tast het aan, een goede koperpoetsdoek doet ook wonderen, en anders, informeer bij een muntenhandel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In azijn leggen, en laten weken.
Lees ook dat puur afwasmiddel moet werken.

Nou succes met de cola, cilitbang, azijn en afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met ketchup kan het ook, omdat er azijn in zit eigenlijk.
Op de site staat dat je een patroon kan maken, maar als je het gewoon op de hele munt doet zonder patroon krijg je natuurlijk gewoon een volledig schone munt.

Je moet wel oppassen, want de chemische reactie verwijdert koper uit de stuiver, dus kan je fijne details verwijderen waardoor de munt in waarde daalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stuivers gewoon in een sopje van dreft laten weken.
De waarde wordt er echter niet beter door, je stuivers zien er alleen wat "mooier"uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cola is een goed bleekmiddel, alleen is wel zonder om stuivers schoon te maken..
Zet liever in een glasje glorix.
En kijk volgende dag even hoe glimmend ze zijn geworden.. Pas op niet met blote handen aankomen, is gif. Buiten bereik van kinderen houden.!
Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het bovenstaande niet mocht werken, kun je het altijd nog proberen met de good-old koperpoets van Brasso.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerste gecondoleerd met je oom!!!

Dit is wel een leuke website waar je kan lezen hoe je het beste een munt kan schoonmaken.(al gaat het hier ook om het schoonmaken van zeldzame exemplare maar wie weet heb je er wel een zeldzame stuiver tussen en heb je meer geerft dan je denk???:-)

suc 6 en sterkte
http://www.geldmuseum.nl/museum/content/koper-brons-en-messing
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je medeleven :-) erg attent!!!
Goede site 'k ga hem zkr doorlezen! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
graag gedaan hoor!das het eerste wat je doet lijkt mij iemand condoleren.volgens mij heeft een ieder ander daar overheen gelezen?of nemen we de moeite daar niet meer voor?of is het medeleven voor de medemens zomaar ineens foetsie?he das ook een goede vraag?
Volgens mij moet het dan wel echte coca cola zijn. Alleen echt coca cola schijnt ook te helpen in de wc en andere cola's niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt helemaal even een nacht in de cola.