Waarom noemen we Rembrandt meestal bij zijn voornaam, en andere schilders uit die tijd niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

vondt hij leuk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat hij met die naam zijn schilderijen signeerde.
Eerst Rembrant, na 1633 Rembrandt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst Rembrant, en daarna ook nog Rembrandt.. knap?
Toch +1 ivm 1e gedeelte
AWM
14 jaar geleden
Hoebedoelu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is het gewoon waar, Nickelangelo. Spelling was in de tijd van Rembrandt niet zo'n vaststaand gegeven als nu. De allervroegste werken signeerde Rembrandt vaak met initialen. Later gebruikte hij zijn voornaam. Vóór 1633 spelde hij zijn voornaam als 'Rembrant', ná 1633 spelde hij zijn voornaam als 'Rembrandt', met een extra 'd'.
Kijk maar eens (meestal rechts) onderin de hoek van zijn schilderijen, daar staat altijd de naam van de schilder. In van Rijns' geval staat daar de voornaam Rembrandt. Bij andere schilders staat daar meestal de volledige naam of alleen de achternaam.
Daarnaast zie je dit veerschijnsel bij mensen die zo bekend zijn dat hun voornaam genoeg is. Denk maar in Nederland aan Katja, Linda, Maxima, en Pim.
Of internationaal aan Michael, Diana en Elvis

Toegevoegd na 24 minuten:
...dan wordt de voornaam een merknaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo was zijn keuse en signeerde ook zijn werken op deze manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hij Rembrandt artistieker vond dan Van Rijn.