Heeft een sociaal pedagogische hulpverlener een beroepsgeheim?

Toegevoegd na 21 minuten:
Is hier ook bewijs van in vorm van een artikel of iets? Ik moet dit namelijk onderbouwen aan de hand van bewijsstukken.

Toegevoegd na 59 minuten:
en is er een officieel beroepsgeheim?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (5)

Ja hoor, dat heeft hij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of !!! De kans is natuurlijk best wel groot dat je moet werken in probleemgezinnen die bij je omgeving / vrienden / kenissen bekend zijn, hetzij van de school of uit de straat. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat jij de vuile was gaat buitenhangen. Dus alles wat je beroepshalve te weten komt over mensen, valt gewoon onder je beroepsgeheim en bespreek je niet in je vrije tijd, althans, niet met naam en toenaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, iedereen die werkt in de zorg of hulpverlening heeft een beroeps geheim

Toegevoegd na 28 minuten:
even ter aanvulling er zijn altijd situatie's waarin men het beroepsgeheim mag schenden. Bv bij kindermishandeling of het gevaar voor een cliënt en/of zijn omgeving.
Niet alle beroepsgroepen leggen een eed of belofte af
Misschien is zoeken naar beroepsethiek een mogelijkheid. Dit zijn de zgn ongeschreven wetten in een hulpverlenend beroep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut! Net als iedereen trouwens, die met patienten en klanten werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zojuist een boek uitgebracht die iuitgebreid ingaat op jouw vraag nl.
Duijst, W.L.J.M. (2009) Praktijkboek beroepsgeheim en informatieverstrekking in de zorg (Nederlands Recht); Uitgeverij Maklu; ISBN: 9789046601846
Het medisch beroepsgeheim is bepalend in de relatie tussen hulpverlener en patiënt, dus heel erg belangrijk