In wiens belang is dit. Voor bezoekers.., of bewoners?

De Antwerpse Zoo gaat leeuwen, stokstaartjes en vosmangoesten samen in een verblijf onderbrengen. De dierentuin wil zo natuurlijk gedrag stimuleren zoals het leven met bedreigingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het voornamelijk in het belang is voor de bewoners van het dierenpark.
Even voor Marianne Thieme en haar aanhangers: De leeuwen zullen ongetwijfeld wel genoeg te eten krijgen, zodat ze niet massaal die kleine stokstaartjes gaan aanvallen (die zijn trouwens in 1 hap weg en dus waarschijnlijk niet eens interessant voor de gemiddelde leeuw).

Het is echter een goede manier om verveling bij de dierentuindieren te voorkomen. Heb ooit een gesprek gehad met Marjo Hoedemaker, hoofd dierverzorging in de Amersfoort Zoo en hij legt uit dat verveling voorkomen het aller belangrijkste is voor de dieren. Dit lijkt me (zeker voor de stokstaartjes) een prima middel om verveling tegen te gaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk een beetje van allebei.

Het is goed voor de dieren om te maken te krijgen met situaties uit het wild; dat proberen ze bij andere dieren ook zoveel mogelijk te simuleren.
Zoveel verstand heb ik er niet van, dus ik kan maar wat suggereren, maar ik denk dat het niet goed is voor de dieren om een 'te gemakkelijk' leven te leiden. Misschien worden ze er lui en zelfs depressief.

Als dieren op een gegeven moment alleen maar zouden liggen slapen en eten om de dag door te komen zonder ooit nog vermakelijke situaties tegen te komen is het voor de bezoekers natuurlijk ook niet leuk meer, dat ook...

Nee, bij nader inzien denk ik toch dat het vooral met de gezondheid van de dieren te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk voor beide! Voor de bewoners het prettigst als de natuurlijke leefomgeving zo goed mogelijk wordt nagebootst, voor bezoekers een stuk interessanter om naar te kijken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een combinatie van beide. Voor de bezoekers is het leuk om een aantal verschillende dieren tegelijk te zien en mocht het gebeuren dat er weer dieren worden uitgezet, dan kennen ze de gevaren.

Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat ze "bij elkaar" kunnen komen, dan zou de PETA helemaal gek worden.