Waarom ruiken honden aan andere honden?

In relatie tot mijn vraag van gisteren, over het wel of niet toelaten van mijn dochter van 9, heb ik besloten het voorlopig nog even uit te stellen maar ik vind het wel een leuk idee om af en toe een vraag namens haar te stellen.

Hier komt haar vraag:

Waarom ruiken honden aan andere honden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ABC... je hebt het vraagstuk over het vragen stellen van je kind abc leuk opgelost zo... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel! Ook namens abc! :-)
itsme
14 jaar geleden
Ik zie dat de antwoorden goed op het juiste niveau worden gegeven, omdat je helder hebt aangegeven dat het een vraag van een 9-jarige is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan allen: dank voor jullie leeftijdgebonden antwoorden! Is hartverwarmend om te lezen en mijn dochter heeft haar antwoord. Ik ga de vraag sluiten zonder beste antwoord te kiezen want ik vindt ze allemaal OK!

Antwoorden (7)

Een hond kan heel erg goed ruiken. Sommige honden hebben er hun beroep van gemaakt. Die werken bij de douane. Zulke speurhonden kunnen ruiken of ergens in een koffer drugs verstopt zitten. Of bommen. Maar ook gewone honden ruiken de hele dag. Ze ruiken of er een andere hond langs geweest is. En wanneer. En soms ook wat die andere hond wilde. Honden maken ook speciale geuren. Bijvoorbeeld door tegen een lantaarnpaal te plassen. Daarmee laten ze 'zien' dat ze er geweest zijn.
Honden leren elkaar kennen door aan elkaar te ruiken.

Leuk dat je toch je vragen stelt namens je dochter.Je hebt er zelf misschien ook nog wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 goed op niveau
Honden ruiken aan andere honden omdat ze op die manier met elkaar communiceren.
Honden kunnen dan ook heel goed ruiken, wel 1000 keer beter dan mensen. Dus doen ze ook veel meer met hun neus dan bv mensen.

Elke hond heeft weer een ander geurtje, en door elkaar te besnuffelen herkennen en ontmoeten honden elkaar.
Zo kunnen ze bv ook aan elkaar snuffelen om er achter te komen of een vrouwtjeshond al klaar is om kindjes te maken. Soms ruikt een hond ook aan een andere hond of deze wel aardig is, of misschien juist wil vechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals hierboven wordt gezegd, om elkaar te erkennen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag het HERKENNEN zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet perse herkennen te zijn zijn! Elkaar erkennen is ook heel goed mogelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom geef je antwoord, als het al gegeven is?
Leuk dat jullie dit samen doen.

Honden zijn roedeldieren, en de sterkste is natuurlijk de baas. Maar door aan elkaar te ruiken is het een begroeting om te weten hoe de sfeer is onder elkaar. Zo ruiken ze of een hond vrolijk, boos of dominant is, maar ook dat ze elkaar leuk vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie net dat skusme ook al een soort reactie heeft gegeven terwijl ik bezig was met typen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kijken naar elkaar om te zien of ze mooi of soms ook wel lelijk zijn en honden doen dat door aan elkaar te snuffelen.
Ik ben wel blij dat ik geen hond ben,want ik kan niet zo goed ruiken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer twee honden elkaar voor het eerst ontmoeten, doorlopen ze vaak iets wat eruitziet als een voorgeschreven ritueel. Na een korte eerste kennismaking besnuffelen ze elkaars achterkant. Honden 'zien' met hun neus en vergaren zo belangrijke informatie. Ze kunnen het geslacht van een hond achterhalen, zijn leeftijd en zijn plaats in de rangorde, informatie die aangeeft hoe ze met elkaar zullen omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden kunnen niet praten, anders zouden ze met elkaar praten...
Honden kunnen heel goed ruiken en snappen precies wat er aan de hand is als ze een geur ruiken... Dus ruiken ze aan elkaar en dan weten wie dat is en hoe die in elkaar steekt... Zo kunnen ze ruiken of die hond seksueel beschikbaar is of niet... En wie weet wat ze allemaal nog meer ruiken, maar voor de hond is dat normaal... Mensen doen dat niet en als je het toch doet dan vinden de dat heel raar... En de reukzin van mensen is veel minder goed dan bij honden...

Maar door te ruiken leren ze de andere hond kennen...