Heeft een adamsappel bij mannen een functie en waar bestaat het uit ?

Kraakbeen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.6K

Het beste antwoord

Heb het opgezocht voor je, kan het wel over typen, maar je kan het ook lezen via de onderstaande bron:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zoek liever niet op...

Adam heeft een (adams)appel maar Eva ook hoor...
Het strottenhoofd is een geheel van botten, kraakbeen en spieren, pezen en banden... Het stemgeluid wordt daar gemaakt en doordat de lengte van de trillende vliezen groter is, is de toonhoogte van de mannen doorgaans lager... Je kunt het vergelijken met een orgel, hoe langer en dikker de pijp hoe lager het geluid dat het produceert...

Voor het produceren van stemgeluid, net als bij vrouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De adamsappel is een secundair geslachtskenmerk bij mannen. Mannen krijgen een groter en puntiger strottenhoofd dan vrouwen. In de puberteit groeit het strottenhoofd bij jongens. Dit is van buiten af te zien, en is niet bij iedere jongen/man hetzelfde. De adamsappel, heeft geen specifieke functie.

Toegevoegd na 5 minuten:
De baard in de keel krijgen wil zeggen dat de stem van een jongen zwaarder en lager wordt. Meestal begint dit proces tussen het twaalfde en vijftiende jaar, met een gemiddelde van 13,5 jaar.

Hoe ontstaat deze verandering?
· In de keel ligt het strottenhoofd, dat een rol speelt bij het ademen, slikken en spreken. In het midden hiervan liggen de stembanden.
· In de puberteit groeit het strottenhoofd bij jongens in snel tempo. Dit is van buiten af te zien aan het ontstaan van een ‘adamsappel’: het vooruitstekende bovenste gedeelte van het strottenhoofd dat zichtbaar wordt in de keel.
· Door de groei van het strottenhoofd worden de stembanden opgerekt. Ze worden langer, waardoor ze langzamer trillen en de stem lager wordt.
· De spieren rond de stembanden moeten zich aanpassen. Daarom heeft de jongen niet in één klap een mooie zware stem. In het begin breekt zij vaak en kan er opeens een hoog pieperig geluid uitkomen. Dit is voor velen een vervelende periode. Deze kan snel voorbij zijn, maar het kan ook best een tijd duren voordat je als jongen weer controle hebt over je stem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat alleen mannen dit hebben denk ik dat het voort komt vanuit de schepping. Mannen en vrouwen hebben toch hun specifieke kenmerken? Je kan het wel heel wetenschappelijk bekijken, maar waarom moet de man een lager stemgeluid hebben dan een vrouw? Dat komt omdat hij zo geschapen is.
Bronnen: