Wat is het verschil tussen hopen en verwachten?

Bijvoorbeeld..

Vier jaar geleden leerde ik mijn vriend kennen. Mijn ouders vonden/vinden hem erg leuk en beschouwen hem zelfs als een echt familie lid. Laatst zij mijn moeder.." Hij hoort hier gewoon in de familie en ik denk dat ik heel veel moeite er mee zou hebben als die er niet meer is om welke rede dan ook" Ik vond dit natuurlijk een heel mooi gebaar.

Maar nu komt het.. laatst zeiden mijn ouders dat ze een "iets anders hadden verwacht" . Nu weet ik niet of ik dit in negatieve zin of in positieve zin moet zien. Ik had namelijk die jaren daarvoor nogal wat vriendjes gehad.. van tijdelijke duur en was niet veel soeps. Het waren meer jongens die vooral aandacht besteden aan hun uiterlijk en die amper contact met me ouders hadden.
Hadden ze verwacht dat ik op andere types viel ?

Mijn vader zei namelijk dat die wel had gehoopt dat ik met zo'n jongen thuis zou komen met wie ik nu ben. Verwachten niet want dat kan je niet zoals mij vader dat zei..

Dus.. hoopte ze of verwachtte ze het nou dat ik met zo'n thuis zou komen met wie ik nu ben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is wel een filosofische vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag het aan je ouders! Dan weet je het zeker

Antwoorden (7)

Hopen: als het conform de wens uitkomt, dan had je het gehoopt...
Verwachten: als het conform de realiteit uitkomt, dan had je het verwacht...

Zit het zo bij jou ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopen is iets positiefs. Hopen is dat je graag iets zou zien.
Verwachten kan zowel positief als negatief zijn. Als je altijd dat soort types had waar ze minder mee op hadden, dan dachten ze dat dat het soort was dat jou aantrok. De verwachting zou dan zijn dat de volgende wel weer zo'n ijdeltuit zou zijn, ook al hoopten ze op de ideale schoonzoon.

Verwachten is iets waarvan je eigenlijk haast zo goed als zeker bent, hopen is iets waarvan je graag zou willen dat het zo gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien jouw 'voorgeschiedenis' hadden zij bij 'verwachten' waarschijnlijk iets anders in gedachten bij waar je 'nu weer mee thuis zou komen'. Bij 'hopen' wilden ze juist graag het tegenovergestelde of op zijn minst iets wat bij je huidige vriendje in de buurt kwam.

Het kan ook zijn dat ie na verloop van tijd toch wat is tegengevallen naar hun verwachtingen en indruk die ze eerst van hem hadden. Je zegt immers dat je niet weet of ze dit nu positief of negatief bedoelen.

In geval van dat laatste zou ik hen gewoon eens eerlijk vragen wat ze daar nu precies mee bedoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets verwacht,ben je er min of meer zeker van,dat het ook gebeurt. Bij hopen is dat altijd nog maar afwachten of het gebeurt! Ik hoop,dat ik 120 jaar wordt in goede gezondheid,maar ik verwacht het niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het waarschijnlijk vindt dat iets zal gebeuren, dan verwacht je het. Als je het wenselijk vindt dat iets zal gebeuren, dan hoop je het. Maar in de dagelijkse omgangstaal worden de twee termen nog als eens door elkaar gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat ik dit keer de hoofdprijs win in de Postcodeloterij..
Maar ik verwacht het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ouders hoopten op zo'n jongen als waar je nu een relatie mee hebt, maar ze verwachtten iets anders gezien je voorgeschiedenis.
Hopen is wat je het liefste zou zien gebeuren.
Verwachten is wat je denkt wat er gebeurt op basis van meer of minder informatie.