Waarom lopen we tegenwoordig niet meer op klompen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp dat je een boerin bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ik ben geen boerin...
Waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat let je?

Het beste antwoord

Om dezelfde reden dat we ook niet meer met paard en wagen door de straten rijden.
En het heet......... vooruitgang!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mooi antwoord! +1

Andere antwoorden (8)

omdat dat niet lekker zit?
heb je wel eens op die dingen gelopen?

vre-su-luk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt duidelijk nog nooit op klompen gelopen. ;)

Klompen zijn bedoeld als een veiligheidsschoeisel dat lang meegaat en makkelijk schoon te maken is. Dat is de reden waarom boeren ze nog steeds gebruiken. In de stad is dit echter niet meer nodig en hebben we liever modieus en makkelijke schoeisel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opklompen lopen schijn gezonder te lopen dan de duurste schoenen,en je krijg nooit geen koude voeten erin.
maar desondanks heb ik het een keer geprobeert ,maar ik kan er niet aan wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit geen?...dus altijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het loopt ook niet lekker na 1 keer proberen..
Dat is met hakken toch ook zo!!
Gewoon volhouden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een week heb je voldoende eelt op je wreef, en loop jeer zelfs met blote voeten lekker in. Kwestie van doorzetten. En goeie klompen kopen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit koude voeten? Beklim de K2 er maar eens mee... Piep je wel anders.
In de oorlog(lang geden, ik weet het) liepen we heel veel op klompen! Maar dat zuiver uit armoede en omdat iedereen het nu zoveel beter heeft kan iedereen zich schoenen veroorloven. Nu lopen vaak alleen bepaalde beroepsgroepen nog op klompen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat tegenwoordig de meeste wegen wel bestraat of geasfalteerd zijn. En het is zo lastig autorijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rijdt errug moeilijk auto.....;-)

Het was zo'n 100 jaar geleden een enorm statussymbool om leren schoenen te hebben, en naar mate het beter met ons ging, kwamen er steeds meer leren schoenen, en werd de klomp een funktioneel schoeisel op het land...(Volgens mij zijn de rubberlaarzen pas heel recent gekomen, want de soldaten in WO1 (loopgraven) en WO2 liepen ook op leren laarzen/kistjes)
Ik weet nog, dat als ik als kind nieuwe schoenen kreeg (2 x per jaar - donkere voor de winter, en lichte voor de zomer), dat mijn opa dan vooral vast willen stellen, of ze wel 'degelijk en stevig' waren.
En eigenlijk zit er toch nog iets van status aan schoenen - dat zullen vooral vrouwen beamen, denk ik, want een beetje keus vinden wij toch wel heel fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook jaren en jaren met heel veel plezier op klompen gelopen ; maar tegenwoordig hebben ze gelukkig Crocs ; die zitten nog lekkerder, hoeven binnen niet altijd uit en gaan langer mee. De perfecte opvolger van de houten klomp.

Houten klompen hebben een paar nadelen : ze zijn niet echt heel goedkoop, gaan niet ontzettend lang mee - vooral niet op verharde wegen - plus op die verharde wegen maken ze een ongelofelijk kabaal.

Tegenwoordig hebben we natuurlijk keus uit veel meer soorten schoeisel. Voor de hele dag door weilanden en onverharde paden lopen gaat er echter nog weinig boven de houten klomp (of het moet inderdaad de croc zijn ;-) ) , maar op de normale straat, auto's., moderne tapijten en vloerbedekkingen, is het gewoon niet altijd praktisch. Om maar niet te spreken van autorijden met klompen aan.

Door al die dingen zijn ze dus ook een beetje in onbruik geraakt. En als je niet van jongs af aan op klompen hebt gelopen (of bereid bent het effe te leren), is het ook niet 123 comfortabel. En zo komen er ook weinig nieuwe gebruikers bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je hebt verschillende soorten klompen. Maar die echte houten klompen vindt ik ook totaal niet lopen. Misschien dat de mensen die ik erin zie lopen daarom ook altijd van die dikke gebreide sokken erbij aan hebben. Maar goede schoenen horen toch ook wat 'vering' te hebben? Bij kinderschoenen moet je er toch ook altijd op letten dat de zool wat meebuigt? Klompen zijn een massief geheel, het werkt niet mee met je voeten of je tred. Het doet gewoon pijn aan je wreef als je loopt. Daarnaast maakt het zo'n herrie, je hoort iemand op klompen al van verre aan komen lopen. Moet je het 's avonds eens horen, galmt helemaal door. Ik vind het ondingen. Misschien leuk voor aan de muur met een plant erin, maar dan houdt het ook op.