Klopt deze zin in de nederlandse taal? 'Deze sap is er ook in een 1,5 liter verpakking!'

Ik vraag het me met name af vanwege 'Deze sap'. Deze tekst is afkomstig van een C1000 pakje froetsi.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit sap klinkt beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is deze sap...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit sap klinkt toch beter ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze sap....klinkt voor geen meter :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch ook "Deze fles cola" of is het dan ook "Dit fles cola" ? Het laatste vind ik juist voor geen meter klinken of het nu een pak of een fles is!

Antwoorden (7)

Klopt heulemaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag allebei:

Wat is juist: ‘Mag ik de appelsap?’ of ‘Mag ik het appelsap?’
Het is allebei mogelijk. ‘Mag ik de appelsap?’ suggereert dat er ergens een pak, fles of kan appelsap staat, en dat de spreker die ‘verpakking met inhoud’ graag wil hebben. In ‘Mag ik het appelsap?’ gaat het om het sap zelf, de ‘stofnaam’. Bijvoorbeeld: ‘Mag ik het appelsap dat je net hebt uitgeperst met de sapcentrifuge?’

Als sap (en dus ook appelsap, bramensap, sinaasappelsap, enz.) gebruikt wordt als stofnaam is het een het-woord. Bijvoorbeeld:

Het appelsap werd verhit tot tachtig graden.
Na het bramen plukken zagen mijn vingers blauw van het bramensap.
Het druivensap wordt opgevangen en in een groot vat verzameld.
De appelsap, de tomatensap, de sinaasappelsap, enz. worden gebruikt om een fles, kan of pak sap aan te duiden:

Geef je mij de appelsap even aan?
De sinaasappelsap is gaan lekken!
Waar heb je de tomatensap gelaten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze sap is niet goed en is dus niet te gebruiken in een zins vorm.
je kan het woord gebruiken zoals deze pakken met appelsap
de goede zinsvorm die u gebruiken wil moet zijn dit soort sap is bv erg lekker en gezond als voor beeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is dit sap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is fout.
Grammaticaal gezien is het een aanwijzend voornaamwoord ( die, dit, dat,zo'n, zulke, deze)

Ze wijzen iets aan; dit huis is groter dan dat huis, deze jongen is slimmer dan die jongen enz.

Bij -de- woorden of meervoud gebruik je "die"of "deze".
Bijv. "zie je die man? Die heeft een rare jas".

Bij - het- woorden of hele zinnen gebruik je "dit" of "dat".
Bijv;"Heb je het boek? Ja, dat heb ik".

Sap is een -het- woord, want het is "het sap". Dan wordt het dus dit- of dat sap.

Wanneer je in het woordenboek Nederlands het woord
-sap- opzoekt, zal je zien dat het onzijdig is, dus een het woord.
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Nee, het blijft ;'het sap' en hierbij hoort 'dit sap'.
Deze sappen kan weer wel omdat het meervoud is.
Nee, want sap is vloeibaar en het zit (in dit geval) in een pak. Correct zou zijn: "Dit pak sap is er ook in een 1,5 liter verpakking!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou jjjjjjjj, ik ben jou eens gaan natrekken en het blijkt dat mijn vermoeden wel klopt over jouw taalgevoel :P
Of het dit of deze is heeft te maken met het geslacht van het woord. Oftewel: is het "het sap" of "de sap".
De Van Dale zegt dat het allebei mag, dus dan mag ook "deze sap" en "dit sap" allebei.
sap het, de; o en m -pen levensvocht in planten en dieren: appelsap, bessensap, sinaasappelsap, vruchtensap

Zowel onzijdig (het, dit) als mannelijk (de, deze). Het is dus taalkundig correct, hoewel ietwat ongebruikelijk misschien.