Hoe heet een fiets waarbij het voorwiel groter is dan het achterwiel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4.3K

Het beste antwoord

De velocipede.

Toegevoegd na 1 minuut:
De velocipede of hoge bi was een vroeg type fiets, die bestaat uit een heel groot voorwiel en een heel klein achterwiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is velocipede een ander woord voor fiets.
http://en.wikipedia.org/wiki/Velocipede
Het overkoepelende woord alle soorten fietsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De hoge bi heet in het Nederlands ook wel vélocipède" dat staat er in mijn bron...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vélocipède was in het Nederlands het klassieke woord voor een fiets; in heel veel andere talen is het nog steeds het normale woord voor fiets. Het klassieke woord voor fiets wordt in het Nederlands in de volksmond verbonden aan een klassieke fiets, de hoge bi. Veel mensen denken bij een vélocipède dus aan een hoge bi, terwijl het eigenlijk gewoon een oud Nederlands woord voor fiets is.

Andere antwoorden (3)

Dat is een Hoge bi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep!!
Dat is een hoge bi.
Als het aandrijfwiel groter wordt, kan men bij een gelijk aantal trapbewegingen een grotere afstand afleggen. De constatering leidde tot de bouw van de hoge bi. Het voorwiel van de bi is veel groter dan het achterwiel. In extreme gevallen bedroeg de diameter van het voorwiel wel 2 meter. Met deze fiets was een maximumsnelheid van 40km/u haalbaar. De uitvinder van deze hoogwieler is de Engelsman James Starley.

De hoge bi was niet erg veilig, valpartijen waren soms fataal. Fabrikanten zagen het genoodzaakt om cursussen aan te bieden in veilig te leren fietsen. Toch was de hoge bi erg populair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hoge bi, een heel oude fiets