is het nare blaag of naar blaag?

ik denk nare blaag want het is toch blauwe tas en niet blauw tas?! maar heel veel mensen zeggen dat het naar blaag is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Dan moet je eerst weten waaróm het blauwe tas is en niet blauw tas. Het lidwoord van tas is namelijk de, en niet het. Wanneer een woord onzijdig is, bijvoorbeeld vogeltje, dan kan je het een blauw vogeltje noemen.
En nu blaag. Het is de blaag. Daarom wordt het de nare blaag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel mensen zullen trouwens niet zeggen dat het een naar blaag is, maar een naar joch. Want joch heeft wél het als lidwoord.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet de juiste vuistregel die altijd van toepassing is.
Amadea
12 jaar geleden
Welke is dat dan wel?
De nare blaag en een naar blaag. Er zit verschil in welk lidwoord je ervoor zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat klopt niet. Een nare blaag is correct, een naar blaag is fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea: het klopt wel.. het ligt aan de context waarin het staat. "Wat is hij een naar blaag!"
"Welke nare blaag heeft dit op zijn geweten?" Zo zijn er talloze voorbeelden, gewoon even de spellingregels via wikipedia opzoeken ;)
Amadea
12 jaar geleden
Nee, de juiste zin is: Wat is hij een nare blaag. Je kunt beter de spellingsregels van Taaladviesnet gebruiken, dan vertrouwen op wikipedia. Spellingsregels dus, geen spellingregels....