Mag een buurman zomaar opnamen maken van ons privéterrein?

Ik werk op een groep met meervoudig/complex gehandicapten. Deze woning staat op een terrein met 7 van deze woningen. Dit terrein staat bij alle ingangen aangegeven als privéterrein.
1 van mijn bewoners kan, wanneer zij niet lekker in haar vel zit, nogal wat herrie maken.
Achter onze tuin loopt een fietspad en daaraan grenzen tuinen van vrijstaande huizen.
Een buurman van wie zijn tuin dus grenst aan dat fietspad heeft al vaker geklaagd, over het geluid van onze bewoner.
Helaas kunnen wij er niet veel aan doen, behalve haar naar binnen te halen wanneer zij dit gedrag laat zien, maar als de deuren dan open staan vanwege mooi weer is het buiten nog wel te horen. Politie heeft bemiddeld, maar heeft aangegeven dat er overdag geen sprake is van geluidsoverlast.
Nu waren wij gisteren met de cliënten lekker in de tuin aan het ravotten , we hebben er een jacuzzi staan en de tuinsproeier stond aan. De cliënten waren dus allen in zwembroek/pak aan het genieten van het water. Tot mijn verbazing zie ik opeens de betreffende buurman met zijn camera over de (hoge) heg hangen. Hij maakte opnamen van de cliënten en ons en claimde bewijsmateriaal te hebben nu.

In acht genomen dat hij opnamen maakte van een privéterrein, wil ik graag weten of het toegestaan is om dit zomaar te doen.
Tevens hebben alle cliënten een privacyverklaring in hun ondersteuningsplannen zitten waarop sommige ouders aangeven geen toestemming te geven voor het vervaardigen en/of publiek maken van foto of filmmateriaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Nee dit mag niet. Dit is schending van de privacy. U kunt dit opnemen met de politie die de buurman dan een waarschuwing kan geven en die het eventueel bij een rechter neer kunnen leggen op straffe van een dwangsom bij elke volgende overtreding.