waarom is de wereld zo slecht ?

Om me heen zie ik allemaal drukke/geweldadige mensen die alleen maar aan hun zelf denken.

Ook zijn er zoveel mordenaars/gijzelaars/ect/...

waarom heeft onze heer niet alleen maar goede mensen op de wereld gezet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het niet over de wereld, maar de mensen in de wereld.
Je mist je punt. Slechte mensen hebben heel vaak goede bedoelingen. Maakt het ze dan slecht of goed? Neem nu Hitler: slecht of goed?
Hij vond de wereld helemaal niet goed, hij wilde die wereld beter maken.
Is dit goed of slecht?
De manier waarop was slecht, althans voor ons, voor hem niet. Is dit goed of slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt alsof je je geloof in twijfel brengt. Dat je worstelt met God. Dat je vragen hebt die je niet begrijpt.
Dit is een normaal proces van het leven. Succes ermee. En vooral die vragen blijven stellen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is een regelrecht zootje.. we worstelen al eeuwen met ons innerlijk conflict tussen biologie en geloof en de rituelen waar moeder aarde hetbestaan niet van weet... geld is ook verzonnen evenals landgrenzen. Zolang we niet onbevooroordeeld naar elkaar kunnen luisteren in het groot zullen we nooit onzeneuzen dezelfde kant op krijgen en iets op kunnen bouwen.. ik kijk al 48 jaar rond en kan niet anders dan tot de conclusie komen dan dat het hopeloos is. Er is geen god of alien of wereldwonder wat ons komt helpen..we hadden het zelf moeten doen. Alleingredienten voor een aards paradijs zijn hier aanwezig maar het gebeurd gewoon niet. Er komen steeds meer testosteron clowns aan de machten dit zal ergens gaan resulteren in wereldwijde ellende.. ik vind het jammer en triest maar als de aarde een paar miljown jaar zonder ons tot rust kan komen is er nog hoop dat er in ieder geval leven overblijft.. maar zoals het nu gaat.. not a chance..

Het beste antwoord

ik ben het met je eens. je hebt zeker ook nu.nl in de gaten gehouden de laatste tijd? in belgie kun je je ongewenste kind zo afgeven bij een gebouw (echt), en er is gewoon al 2x gebruik gemaakt van de situatie! het nieuws van die badmeester die kinderen misbruikte, overvallen, noem maar op. alle mensen worden als goede mensen geboren, maar blijkbaar is er toch wat waardoor sommige mensen het verkeerde pad op gaan. ik geloof dat een mens op een of andere manier zo geworden is. ik praat hert natuurlijk niet goed, maar er moet in hun eigen leven ook wel iets gebeurd zijn waardoor ze zo gewetenloos geworden zijn. (mischien mishandeling, misbruik, verslaving, jaloezie, armoede, of gewoon wat psychisch). je kunt er niks van zeggen, maar er zijn zeker ook goede mensen. het nadeel is dat deze goede mensen achterdochtig worden en niemand meer vertrouwen. d.w.z dat ze minder gastvrij, vriendelijk, en open worden omdat zij niemand meer vertrouwen en daar mee is het jammer dat het niet meer als vroeger kan zijn. de tijd dat je nog bij de mensen achterom binnen kon komen, dat je je huis niet op slot hoefde te maken voor inbrekers, met andere woorden toen waren de mensen in die tijd nog meer te vertrouwen dan nu. en toch zal het je overvallen als er zo`n idioot op de school van jou kind 40 schoten lost, maar toch gebeurt het voortaan wel vaker. dat is 2009!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Er zijn dagen dat ik geen moordenaars tegen het lijf loopt. Verder kun je niet de verantwoording afschuiven op zoiets als bijvoorbeeld goed. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden. In mijn belevenis is de wereld fantastis en is leven leuk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is afhankelijk van hoe je in het leven staat.
Als je de positieve dingen ziet ipv de negatieve.. wordt de wereld al een stuk mooier. Immers, sommige mensen zijn nou eenmaal 'slecht' en daar heb jij geen invloed op. Dus maak je er niet druk om en let liever op de vrolijke, lachende mensen op het station. Of de mensen op straat die je begroeten. Of de vriendelijke man/vrouw in de bus die je helpt als je niet weet waar je eruit moet.

Het is maar net waar je heen kijkt ;)

En god de schuld geven van al het slechte vind ik niet realistisch. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze keuzes. Als mensen dat geloven, vind ik ook dat je moet weten dat doordat eva de vrucht van de boom plukte beschikte over keuzes. Dus goed én kwaad.

wij maken onze eigen keuzes.
En als god dan wèl verantwoordelijk is volgens jou voor de slechte dingen..
Is hij dan ook niet verantwoordelijk voor de goede dingen in het leven? Een kind krijgen, een partner vinden, leuke vrienden hebben?

Of zijn dat allemaal eigen keuzes? Het is één van de twee ;)
Maar god de schuld geven van alleen de slechte dingen is te makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde niet iedereen , maar gewoon die 1% :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo te lezen vatten meerdere beantwoorders je vraag anders behoorlijk negatief op. Ook;
"Ook zijn er zoveel mordenaars/gijzelaars/ect/..." klinkt in mijn oren behoorlijk negatief ;)
Ik raad je aan om de vraag dan iets duidelijker te stellen en/of aan te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zijn ook veel mordenaars / terroristen :)
Je hebt een andere "bril" nodig zodat je al het positieve meer opvalt. Je bent somber, misschien wel depressief. Daar is wat aan te doen, geloof me, want ik "spreek" uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Somber ? Always happy , :) Dus je wilt zeggen dat ik me hele leven depressief ben ?
16 jaar en nu al depressief ??!! Kom op ik vroeg het me gewoon af waarom niet iedereen zo was. en ik was bij me vraag nog somber vergeten , aangezien ik altijd met een glimlach wakker wordt & de deur uitgaat =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt een nogal negatief wereldbeeld en dat is vaak een symptoom van somberheid en depressie. GELUKKIG voor je dat je ondanks dat negatieve beeld zo vrolijk bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat jij nou je roze bril ophebt.
Maar ik keek het nieuws en werdt ik niet vrolijk van.
daarna keek ik iets anders weer iemand 5 meisjes in de kelder opgesloten. als jij dan wilt zeggen dat ik iets mankeert okej , maar leg hun het is uit ? denk dat hun het harder nodig hebben dan mij xd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dirk: Even voor de goede orde, er is geen minimum leeftijd voor depressie. Een 16-jarige is daar prima toe in staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan je verzekeren dat ik geen roze bril op heb en ook niet vrolijk wordt van het nieuws. sterker nog, ik heb pillen nodig om een beetje van het leven te kunnen genieten en me ervan bewust te maken dat het nieuws niet gelijk is aan de wereld. Goed nieuws is namelijk helaas geen nieuws; daarom zie en lees je voornamelijk slecht nieuws. Ik wil je adviseren je gemoed niet teveel te laten beinvloeden door de media, want je zou dan inderdaad het beeld krijgen dat de wereld slecht is. zie het als tip; ik wil niet zeggen dat je iets mankeert, maar ik herken mezelf als 16-jarige in je stelling en je bril kan na jaren ontwikkelen tot een depressie. veel plezier verder :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke , brilsmurf :)
God zet geen slechte mensen op de wereld, mensen kiezen er zelf voor om slechte dingen te doen. Maar dat geldt uiteraard lang niet voor iedereen.

Het leven kan mensen veranderen, nare levenservaringen, ongelukkige opvoeding, te weinig liefde, etc etc... Het geweten speelt hierbij een belangrijke rol. Je geweten is de natuurlijke rem om niet door te schieten in slechte dingen.

Als je rondkijkt zijn er genoeg goede en eerlijke mensen te vinden, hiervoor hoef je niet eens zover te zoeken. En als je ze op een weegschaal legt, dan gaan de goede het nog steeds van de kwade winnen.

Als je het nog wat verder uitdiept in religieuze zin, zou je kunnen zeggen dat het leven één groot examen is. De één slaagt wel en de ander niet. De één krijgt zijn beloning, de ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slechte mensen zijn er al zolang de mensen bestaan.
Oorlogen zijn er altijd al geweest.
Moord en doodslag was er vroeger ook al.
Hebzucht en afgunst was vroeger ook al gewoon.
We zijn een onderdeel van de natuur waar het zelfde gebeurd.
Zelf apen kunnen andere apen vermoorden.
We zijn niet beter dan de dieren.
We zijn wel gemener doordat we meer hersenen hebben.
We vinden wapens uit om meer mensen tegelijk te doden.
Vliegtuigen met bommen en raketten, want wij hebben hersenen
Zover gaan de dieren gelukkig niet.
Maar er zijn ook goede mensen, heel veel goede mensen.
Bijna alleen maar goede mensen, het is net dat kleine groepje die zo gewelddadig is, hun zijn het kwade onder de mens, de rest valt onder het goede.
Maar goede mensen vallen bijna niet op.
Kwade mensen juist wel en dat is nieuws dus handel voor de media.
De wereld is dus niet zo slecht als je denkt, maar het kan altijd nog stukken beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar het licht kijkt valt het donker weg.
Zou je dan eigenlijk nog wel bewust zijn dat er alleen goede mensen zijn?
Wanneer er alleen maar goede mensen zijn, wat doen we dan hier, wat kunnen we dan leren?
Hoe weten we dan wat goed en slecht is ?
Stel je voor ,iedereen is even aardig, iedereen is even lief ,er wordt niet meer gemopperd en geklaagd enz enz.Ik vraag me dan nog af of er dan nog motivatie ergens voor is.Is het niet intressant om te proberen het leven te doorgronden en kijken of je het ooit zal kunnen begrijpen.
Waarom is iemand zo geworden?
Is hij zo geboren met de gedachte, ik ga eens lekker iedereen vermoorden of gijzelen.
Ik denk het niet ik kan me eigen dat niet voorstellen.

Maar ik ben wel geintreseerd hoe het in zijn werk is gegaan.
Is er een mogelijkheid dat ik daar ooit achter kan komen. Ik sta gewoon meer met nieuwsgierigheid in het leven,En wie weet mag ik ooit een gordijntje opendoen die het leven nu nog even dicht houdt,en misschien wel met een goede reden.Misschien is Godsplan iets groter dan wij ooit vermoeden wie zal het zeggen.Wie zijn wij ?Zo n klein zaadje in zo n grote wereld .Kijk alleen eens naar het universum dan besef ik destemeer hoe klein ik ben.Maar oooohhh zo belangrijk want met positieve gedachten en handelen kunnen we de wereld een stuk aangenamer maken.En als er steeds meer mensen dat zien dan wordt het een grote lichtkrans en verdwijn het donkere misschien.Of wordt het AL-LICHT wat lichter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was dat ook al zo. Het verschil is dat er nu veel meer mensen zijn die om een plekje op deze aarde gaan vechten. Er is radio en televisie die alle negative berichten groots uitgebreid verhalen en de films op TV zijn ook veel geweldadiger geworden de laatste halve eeuw. We weten nu meer en we zien dat het overal gebeurd, dus menigeen wil toch ook hun graantje meepikken, al gaat het met ruw geweld. Door druk te moeten zijn, wordt je ook geweldadiger om je doel te bereiken. Onze Heer heeft met mensen op aarde gezet met een eigen vrije wil. Dat deze vrije wil dus misbruikt word, daar kan Hij niet op aangesproken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slechte mensen, of althans, opportunisten die ten koste van anderen de situatie naar hun hand zetten, doen wat ze willen, pakken wat ze willen en zeggen wat ze willen, zijn er altijd geweest. Maar tegenwoordig zijn we natuurlijk wel met heel veel mensen. Vooral in de grote stad. En het nieuws maakt dat je tegenwoordig ook alle negatiefs van over zo ongeveer de hele wereld voor je kiezen krijgt.

Gelukkig zijn de meeste mensen niet zo. Het meerendeel is in de aard gewoon goed, al zullen ze niet allemaal dezelfde normen en waarden hebben als jij, de meeste mensen deugen gewoon, hebben best wat voor een ander over en zullen je niet lastig vallen en van je spullen afblijven.

Misschien bekijk je de wereld toch een beetje door een te negatieve bril, en is het verstandig wat activiteiten te ondernemen waarbij je (ook) een ander slag mensen tegekomt. Misschien heb je je leven zo ingericht dat je steeds net een beetje op de verkeerde plaatsen bent ? Als ik een avond door de stad loop, wordt ik daar ook niet vrolijk van : foute plek, foute tijd.

En ja, waarom heeft onze lieve heer niet alleen goede mensen op de wereld gezet ? Het enig juiste antwoord voor mij is natuurlijk dat hij dat niet gedaan heeft omdat hij niet bestaat, maar ook de meeste gelovigen geloven dat God de mensen in ieder geval heeft geschapen met een vrije wil, die ons in staat stelt ook een leven lang verkeerde keuzes te maken. Met nogal wat consequenties voor de slachtoffers om hem heen, waar God dan blijkbaar ook niet zo gek veel mee opheeft. Als ik soms zie hoe belachelijk goed het met sommige door en door slechte mensen gaat, (aan de andere kant van mijn schutting bijvoorbeeld), word ik alleen maar bevestigd in mijn overtuiging dat er geen God kán bestaan (want zij noemen szichzelf ook nog eens heel er gelovig ; blasfemisten !), of het moet een buitengewoon sadistische hufter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat je van de wereld vindt (goed of slecht) is een afspiegeling van je eigen denken...

Als je gefocussed bent op slechte dingen, dan is de wereld slecht, en zal hij waarschijnlijk nooit beter worden.

Als je je verbaasd over de schoonheid van het leven is hij mooi! in zijn veelheid en volheid.

De wereld als geheel kent geen goed of slecht, dat is een interpretatie van mensen en van jezelf dus.

Als je besluit om dagelijks naar mooie dingen te kijken en die diep tot je te laten doordringen....moet je eens zien wat een energie je krijgt.

En zeg niet dat het slechte er niet mee weg gaat. Dat is wel zo maar dat geld ook andersom, voor het mooie:)

het is een keuze....

en hij is aan jou!....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld moet ook slechte dingen hebben. Anders kunnen we niet meer onderscheiden dat er goede dingen zijn.

Tegenovergestelde zijn onmisbaar en absoluut nodig.

Jij zegt dat de wereld zo slecht is. Weet je dan wat wel goed is?
Ja, daarom bestaat slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is net hoe je naar de winkel kijkt. Ik zie heel veel positieve mensen die als je de tijd voor ze neemt heel lieve interessante mensen zijn. Misschien moet je je minder laten leiden door wat je leest in kranten en wat er op het nieuws wordt verteld en meer kijken naar je eigen omgeving en zelf ook wat positiever zijn. Uiteindelijk heeft iedereen de behoefte om goed te zijn.
Die laatste vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik de heer niet ken.