ik heb altijd erg veel buikpijn en stress en misselijk voor een SO of repetitie, hoe kan ik dit vermindeRen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Jezelf kalmeren, ik had hier ook altijd last van in de 1e maar op een gegeven moment zei ik tegen mezelf: wat is het ergste wat kan gebeuren? een onvoldoende? Is dat het einde van de wereld? Als je zo gaat denken kom je er wel vanaf, is mij ook gelukt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat de methode mindfulness helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onzekerheid, spanning...
Ik weet dat het moeilijk is voor een scholier, maar zie die SO of repetitie in de juiste context.
In het beroerdste geval haal je een matig cijfer. Dat màg best wel eens hoor, als je op school zit. Je hoeft niet alles perfect te doen.

Als je ziet welke vragen je niet kon beantwoorden, dan betekent dat dat je een gedeelte van de lesstof niet goed beheerst. Die ga je dan nog eens goed in je hoofd prenten. Want mogelijk komt zo'n vraag nog een keer voorbij in je toetsweek of bij je eindexamen. En zorg dan dat je die dan wèl kunt beantwoorden.

En voor de volgende SO: opletten tijdens de les, vragen wat je niet begrijpt, trouw je huiswerk maken en leren en aantekeningen maken, vroeg genoeg beginnen met kleine stukjes van die SO-opdracht te leren, samenvatting maken (of een tijdslijn als je het over geschiedenis hebt) en dan ga je goed voorbereid naar je SO.

Als je je werk goed kent, is er nauwelijks reden om je zenuwachtig te maken. In bijna alle gevallen is het iets te matige kennis van de stof en daardoor angst of er niet gevraagd gaat worden naar dat wat je niet zo goed weet.

Onthou: een SO of repetitie of examen gaat over lesstof die behandeld is en die je zou moeten weten. Dus, aan de slag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede nachtrust, dus heel vroeg naar bed gaan zodat je op de betreffende dag lekker uitgerust bent als de wekker gaat en je zonder te stressen kunt ontbijten, aankleden en dergelijke.

En zorg ervoor dat je goede voeding in je lichaam hebt.
Geen dranken met koolzuurgas drinken en geen chocolade eten.