Is het dokter of doktor?

Ik dacht altijd dat het was 1 dokter 2 doktoren maar iemand zei mij laatst dat 1 doktor ook goed was

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
24.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ter aanvulling op en correctie van Kbindels:
Dokter = arts; meervoud: dokters of doktoren (beide goed).
Dokteren = werkwoord met de betekenis "proberen voor elkaar te krijgen".
Doktor = arts in het Duits.
Doctor = titel voor iemand is gepromoveerd na het succesvol schrijven en verdedigen van een proefschrift aan de universiteit.
Dr. = de afkorting voor doctor.
Medical doctor = arts in het Engels.
MD = de afkorting voor medical doctor.
Drs. = Doctorandus (de mastertitel voor universitair afgestudeerden, ook wel getiteld als MSc. of MA.). Voorbeeld: Iedere arts is drs. (doctorandus), immers iedere dokter heeft geneeskunde gestudeerd en de master afgerond, maar niet iedere arts is dr. (doctor), want niet iedere arts is ook gepromoveerd.
Antoni
3 jaar geleden
Nu de titel 'drs.' (sinds 2014) vrijwel niet meer wordt gebruikt, zal een arts de titel 'MSc' (Master of Science) dragen. Deze wordt achter de naam vermeld, in tegenstelling tot de titel 'drs.'. En achter de titels 'MSc' en 'MA' hoort geen punt te worden vermeld.

Het beste antwoord

Dokter is iemand die arts is en doktor is iemand die gepromoveerd is (zijn doctoraal heeft gehaald)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Er is een verschil tussen promoveren en het doctoraal halen. Iemand die gepromoveerd is, heeft (jarenlang) onderzoek gedaan en een proefschrift geschreven. Iemand die zijn doctoraal heeft gehaald, heeft zijn studie met goed resultaat afgerond door het schrijven en verdedigen van een scriptie. Promoveren is een stap hoger dan een studie afronden.
Antoni
3 jaar geleden
Iemand die is gepromoveerd, mag zich "doctor" noemen, met een c. Dit is de hoogste academische graad of titel die een persoon kan verwerven aan een universiteit.

Andere antwoorden (1)

Het is 1 dokter.

Toegevoegd na 49 seconden:
doctor is ook goed, maar dat heeft een andere betekenis.