Gesprekstherapie, aka praattherapie.

Cognitieve gedragstherapie
Emotieregulatie therapie
Associeren in mindere mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste psychologen gebruiken eerstelijnspsychologie, dat is niet zo zozeer een therapie maar een soort 1e opvang van psychische problemen en dat behandeld vooral de acute klachten.

Bij zwaardere psychische klachten wordt psychotherapie ingezet, dit wordt ook wel tweede- of derde-lijnspsychologie genoemd.
De verschillende soorten psychotherapie zijn, in grote lijnen de volgende:
-Gedragstherapie
-Psychoanalyse en psychoanalytische psychotherapie
-Cliëntgerichte psychotherapie
-Relatie- en systeemtherapie

Daarnaast heb je nog tal van andere vormen die ingezet kunnen worden: mediation, coaching, training en EMDR.
Therapie kan ook gegeven worden door niet BIG geregistreerde psychiaters, de titel therapeut is niet wettelijk beschermd.
Je kunt, mede daardoor, een enorme veelvoud aan therapieën aantreffen waaronder:
alternatieve therapie, angst therapie, counseling, gestalttherapie, hypnotherapie, integratief therapeut, kindertherapie, jongerencoach, kindercoach, mindfulness,
relatietherapie, traumabehandeling, verlies en rouwverwerking, creatieve therapie en internet therapie.