De Schriftteksten verbieden een Christen niet noodzakelijkerwijs om bier, wijn of andere alcoholische dranken te nuttigen. Christenen wordt geboden om dronkenschap te vermijden. De Bijbel veroordeelt dronkenschap en de gevolgen ervan (Spreuken 23:29-35). Christenen wordt ook geboden om hun lichamen niet door wat dan ook te laten “beheersen” . De Schriftteksten verbieden Christenen ook om dingen te doen die andere Christenen zouden kunnen beledigen of hen zouden kunnen aanmoedigen om tegen hun geweten in te zondigen. In het licht van deze principes zou het extreem moeilijk zijn voor een Christen om te beweren dat hij alcohol drinkt om God te verheerlijken. Het ligt een beetje ingewikkeld, je `mag` wel drinken, een wijntje ofzo, maar niet `zuipen`( zodat je dronken word ) maargoed het ligt er ook aan hoe streng gelovig je bent. Je moet het zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus dronk zelf hoogstwaarschijnlijk ook wijn.

Natuurlijk staat er niet letterlijk in de Bijbel dat gij niet uit zult gaan. Wel staan er dingen over dronkenschap in die niet erg lovend zijn, toch wordt het niet direct verboden.

Als je van nummertjes houdt kun je deze verzen even lezen, die gaan allemaal over alcohol en dronkenschap.

Verschillende verzen moedigen mensen aan om van alcohol af te blijven (Leviticus 10:9; Numeri 6:3; Deuteronomium 14:26; 29:6; Rechters 13:4,7,14; 1 Samuël 1:15; Spreuken 20:1; 31:4,6; Jesaja 5:11,22; 24:9; 28:7; 29:9; 56:12; Micha 2:11; Lucas 1:15). Maar de Schriftteksten verbieden een Christen niet noodzakelijkerwijs om bier, wijn of andere alcoholische dranken te nuttigen. Christenen wordt geboden om dronkenschap te vermijden (Efeziërs 5:18). De Bijbel veroordeelt dronkenschap en de gevolgen ervan (Spreuken 23:29-35). Christenen wordt ook geboden om hun lichamen niet door wat dan ook te laten “beheersen” (1 Korintiërs 6:12; 2 Petrus 2:19).

Ik zou dit niet al te nauw nemen, de tijden veranderen. Ik neem aan dat je ook niet van plan was om homo's te gaan stenigen? Dat deden ze in het oude testament ook nog erg graag.

Als je graag een Christen wilt zijn, ga dan gezellig uit maar ga respectvol en liefdevol met mensen om. Ga dus geen ruzie trappen en over de barman heen kotsen etc.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe wat goed voelt en laat je niet beheersen door sociale controle
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je vraag vreemd. Alles mag, want de mens is autonoom. Natturlijk mag, nee MOET je plezier hebben in het leven. Alleen tussen plezierig aangeschoten of katjelam zit een verschil. Omarm het leven en geniet en wees dankbaar zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gereformeerd opgevoed, niet echt streng maar toch...op zondag waren sommige activiteiten taboe en we moesten wel een beetje leven naar de voorbeelden die in de bijbel stonden, allemaal prima maar toen ik 16 werd en al mijn vriendinnen om me heen aan het feesten sloegen kon niemand mij een passage voorlezen uit de bijbel die mij moest beletten om gezellig mee uit te gaan met mijn vriendinnen, en ik wilde niet vereenzamen door "anders" dan mijn klasgenoten en vrienden te zijn. Want plezier maken en onder de mensen zijn is geen verbod, net als drinken..mag best, er staat nergens dat je niet mag drinken..mag toch ook in de kerk, bij de viering van het avondmaal?? Dronkenschap is wat anders, al denk ik niet dat je van een keer dronken zijn gestraft wordt ( ja hoofdpijn de dag erna).. Eenmaal volwassen vind ik overigens dat je zelf keuzes mag maken, toen ik ouder werd weigerde ik nog langer de bijbel als handleiding voor mijn leven te zien..door gelukkig te zijn en dit ook een ander te wensen voel ik me goed en dat is wat telt!! Het geloof zit in je, en zelf voel je wel wat goed of slecht is.