Kan je aluminium lassen of solderen? Of is er een bepaalde lijm die goed genoeg is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.9K

Het beste antwoord

Solderen kan wel maar is niet ideaal. Lijmen kan ook, echter niet elke verbinding is daar geschikt voor. Een plaat met de kopse kant tegen de kopse kant van een andere plaat geeft eigenlijk te weinig oppervlakte om te lijmen. in de lijmsituatie is het dus essentieel dat je genoeg opppervlakte het om de delen met elkaar te verlijmen.
Aluminium lassen daarentegen gebeurt met een TIG las-apparaat ( Tungsten Inert Gas) oftewel lassen onder bescherming van edelgas (omdat anders de las zou verbranden) en met een aluminium toevoegdraad. In principe is alle aluminium-ongeacht dikte óf vorm- te lassen, maar je moet er wel het juiste materiaal voor hebben, en de juiste kennis.( Maar ja, dat is vaak zo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aluminium is zeker te lassen,en op heel veel manieren.en wordt volop toegepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja aluminium is te lijmen maar autogeen lassen met een dun draadje is natuurlijk beter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad wijn , want autogeen gaat met flux en lasdraad , overigens kan het ook gesoldeerd worden maar de themperatuur erg hoog moet en vraagt veel stroom / gas
Inderdaad is lassen het beste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kwaliteit van lijm wordt vaak onderschat.
Mits je de juiste lijm en lijmtechniek (oppervlak voorbehandelen, druk bij verlijmen en temperatuur) toepast doet lijmen niet onder voor andere technieken. In veel gevallen is de lijmverbinding sterker dan het originele materiaal en zal een breuk niet gauw op het lijmvlak plaatsvinden. Aluminium is bijvoorbeeld prima met een epoxylijm te verwerken, ook als daar kracht op komt te staan. Als ik het me goed herinner is bijvoorbeeld de Fokker 50/100 voor een groot deel verlijmd.
Een industriele kwaliteit epoxy is thuis goed te verwerken. Lassen van aluminium is een veel lastiger (no pun intended) verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allluminium kun je lassen, hardsolderen maar ook lijmem er zijn vliegtuigen waarvan de alluminium huid verlijmd word.dus oook dat is mogelijk