"In de geschiedenis dateren de vroegste vieringen van moederdag zijn eigenlijk al rond 1600 in Engeland te vinden. Door het vereren van Rhea, de moeder van de Griekse goden, werd in die tijd een soort moederdag gevierd: Mothering Sunday. De dag waarop de moeders in Engeland werden vereerd. Op deze dag in de geschiedenis was het de gewoonte om de dag bij moeders thuis te zijn en een speciale cake te bakken, de zogenaamde Mothering Cake. Moederdag is ontstaan in Amerika. Sinds 1914 wordt moederdag al in Amerika gevierd. In Nederland is het de feestdag waar moederdagcadeaus de belangrijkste rol spelen. In zijn vroegste oorsprong, de tweede zondag in mei in 1914, ging het vooral om het vereren van de moederrol zijn. De oprichter van moederdag is Anna Jarvis. Een alleenstaande lerares uit Philadelphia die leefde van 1864 tot 1948. En zij had haar passie voor de bewondering van rol van moeders niet van een vreemde. Haar moeder organiseerde al diverse zaken voor moeders. Zo zette zij een netwerk van zogenaamd Mother’s Work Clubs op. Groepjes moeders die gezamenlijk probeerde ziekten en kindersterfte, wat in die tijd nogal voorkwam, te bestrijden. Anne Jarvis is de beroemdste vrouw in de geschiedenis van deze dag."

http://www.makemyday.org/moederdag/moederdag_weetjes/geschiedenis_moederdag/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mij is ooit vertelt, Hitler dit heeft gedaan. Ik hoop het eigenlijk van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vereren van moeders is een veel oudere traditie dan de moderne Moederdag en gaat terug op de moedercultus in het klassieke Griekenland. De formele moedercultus met ceremonies voor Cybele of Rhea, de Grote Moeder der goden, werd overal in Klein-Azië beoefend op de ides (15e dag) van maart. [1]