De oudste dorp heet Beek en ligt in limburg. Het is/was een boeren dorp en is 7000 jaar oud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oudste dorp is Beek.
Daar is een dorpsnederzetting gevonden uit 5000 voor Christus.

Over de oudste stad valt te twisten. Dat zou Maastricht, Voorburg of Nijmegen kunnen zijn, afhankelijk van de gebruikte citeria.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de oudste stad is Nijmegen, hoewel Maastricht ook aanspraak maakt op die titel. Beide steden zijn door de Romeinen gesticht en circa 2000 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt een beetje af van hoe je telt. Zowel Voorburg, Nijmegen als Maastricht zijn kandidaten.

Nijmegen is de oudste aaneengesloten bewoonde stad, heeft in tegenstelling tot Maastricht Romeinse stadsrechten gekregen maar pas na Maastricht de middeleeuwse stadsrechten (een argument dat we nu nog vaak gebruiken om een stad de definiëren).

Voorburg was als eerste plaats in Nederland bewoond gebied maar is daarna ook zeer lang niet bewoon geweest tot de Romeinen er een nederzetting stichtten. Voorburg heeft nooit de middeleeuwse stadsrechten gekregen.

Maastricht was ook eerder bewoond gebied dan Nijmegen maar ook weer niet aan een stuk door. Het heeft later Romeinse stadsrechten gekregen maar eerder dan Nijmegen de middeleeuwse stadsrechten.

De officiële lezing tegenwoordig is dat Nijmegen de oudste stad van Nederland is.

Zie ook antwoorden bij eerder gestelde vergelijkbare vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste bewoning van Utrecht stamt van een Romeins fort van omstreeks 50 na chr. en is na het vertrek van de Romeinen ook een tijd niet bewoond geweest. Pas rond 660 begon het gebied zich weer te ontwikkelen onder invloed van de kerk.
Veel later dus dan Nijmegen, Maastricht of Voorburg. http://nl.wikipedia.org/wiki/Utrecht_%28stad%29#Geschiedenis