Wanneer is een grapje discriminerend?

Een grap,of mop gaat vaak over een persoon.Zo beginnen veel moppen met:Zitten een Belg,Duitser en een Nederlander bij de dokter...blablabla.Zelden voelen Belgen,Duitsers of Nederlanders zich dan aangesproken en zelden worden ze boos.Maar als je diezelfde grap begint met:Zitten een Turk,Marrokaan en een Irakees bij de dokter...dan zeggen ze al snel dat je discrimineert.Hebben moslims dan misschien een andere soort humor,net zoals de Duitsers de Engelse humor niet snappen?

Toegevoegd na 3 dagen:
De mop die ik bedoel is dus geen discriminerende mop,gaat niet over religie ofzo,al wordt in elke mop iemand voor de gek gehouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze bevolkingsgroepen hebben een ander soort humor! Maar vaak grijpen ze ook de kans om te roepen dat ze gediscrimineerd worden, denk maar aan wegmisbruikers, als daar een moslim in aangehouden wordt, roept deze vaak "jullie discrimineren omdat ik een moslim ben" terwijl heel nederland kan zien dat hij op dat moment gewoon gevaarlijk gedrag vertoonde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind trouwens dat er een verschil tussen een mop en een grap zit. Wat jij opnoemt is een mop, ik vind een grap anders maar kan niet uitleggen:p een grap is naar mijn idee meer naar een persoon gericht opzich en dat kan altijd verkeerd opgevat worden...

Het beste antwoord

Het ligt aan je houding waarmee je het vertelt. Straal je vriendschap uit, dan kan het minder kwaad.

Kom niet aan religie.

Kom niet aan de eer van mensen. Dat is inderdaad anders per cultuur. Nederlanders vinden het ook discriminerend als je moppen maakt over hun gore seksualiteit.

Vaak gaan moppen over een soort gegeneraliseerd idee over een bepaalde bevolkingsgroep. Nederlanders zijn gierig (vinden we niet erg), Belgen dom (weet niet wat ze ervan vinden), Joden belust op geld, Turken en Marokkanen stelen (is al wat meer een naar vooroordeel en misschien naarder als dat over je wordt gezegd dan wanneer je gierig bent????)

Toegevoegd na 2 dagen:
In reactie op je aanvulling op de vraag. Als je niet aan heilige/belangrijke/eervolle dingen komt, en mensen reageren toch alsof ze gediscrimineerd worden, dan zijn ze extra gevoelig. Misschien wel omdat ze het gevoel hebben niet echt geaccepteerd te worden. Zou jij ook kunnen hebben (in een andere situatie). Als je je niet helemaal veilig voelt, voelen grapjes over je nationaliteit of identiteit natuurlijk als onveilig. Je weet dat zelf wel: alleen mensen die je heel goed kennen mogen grapjes maken over jouw negatieve eigenschappen. Dus misschien maar even extra aardig blijven en je een beetje inhouden, terwille van de vriendschap en het onderlinge vertrouwen! Als je wat opgebouwd hebt, kan er vast méér. En dan kun je het ook vragen aan de persoon zelf trouwens!! Veel lol samen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wanneer iemand, de betrokkene of een toehoorder dat grapje als discriminerend ervaart.

Die definitie wordt vaak gebruikt bij trainingen op dit gebied. Betekent dit dat je op eieren moet lopen? Ja.
Je kunt er niet zomaar van alles uitflappen. Zeker niet in een werksituatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een grapje is discriminerend, als je hiermee een bepaalde bevolkingsgroep, religie, geaardheid, kwetst. Het is dan m.i. ook geen grapje meer.

Toegevoegd na 22 minuten:
Overigens is het natuurlijk subjectief, de een ervaart het zus en de ander zo, maar echt duidelijk discriminerende kwetsende grappen kan ik niet om lachen. (maar ja, ik ben dan ook blond;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke geen Belgen of Blondie moppen dan meer vertellen! Ook jij niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geschreven: als je iemand kwetst, pijn doet ermee. Overigens ben ik zelf blond, maar kan er echt wel om lachen hoor!
Dat is niet waar. Ik ben zelf Turk, en vind goede moppen over Turken erg leuk! Ik voel me niet gediscrimineerd.

Maar het zou kunnen zijn, dat moppen over moslims vaak over hoofddoeken of dat soort dingen gaan, dat sommigen het niet leuk vinden. Moppen over Nederlanders, Belgen of wat dan ook gaan niet specifiek over iets waar Nederlanders of Belgen bekend om staan. Al hoewel Belgen het ook niet kunnen waarderen als je ze dom noemt:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft ook te maken met integratie, naar mijn gevoel. Vroeger lagen moppen over Belgen en Duitsers echt gevoeliger dan nu.
Het feit dat 'we' nu ook moppen over andere bevolkingsgroepen hebben, betekent dat we die groepen in elk geval _zien_ en meetellen in onze omgeving.
Over een tijd zullen er weer andere groepen genoemd worden in dit soort moppen, die moppen die deels aangeven dat 'zij' niet 'wij' zijn maar alleen daarom al meer 'wij' worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belgen en Nederlanders voelen zich min of meer als gelijken onder elkaar. Daarom zijn moppen geen probleem.
Tussen een Belg of Nederlander en een Marokkaan (bijvoorbeeld) is het vaak anders. De culturele en sociale verschillen zijn groter, en daarom ook het onbegrip.
Bovendien wordt iedere Marokkaan wel eens geconfronteerd met smakeloze "grappen" die echt alleen maar bedoeld zijn om te kwetsen, of met regelrechte beledigingen. En Marokkanen zijn een minderheid waardoor ze zich sneller bedreigd of beledigd voelen.
Daarom ligt humor in die context vaak gevoeliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moppen die je maakt over Belgen, Duitsers en Engelsen zijn tegenover Belgen, Duitsers en Engelsen óók beledigend. Als je deze grappen tegen Nederlanders vertelt, worden ze wel als grappig ervaren.

Dat iedere cultuur een ander soort humor heeft klopt wel. Nederlanders en Ieren zijn over het algemeen erg grof en verpakken de waarheid meestal in een soort grapje. Dat wordt door de meeste andere culturen niet gewaardeerd.

Duits grapje: Hoe lang is Nederland van de Duitse grens tot aan de Noordzee? Twee uur met een tank.

Belgisch grapje: Hoe is het koperdraad uitgevonden? Een Belg liet een stuiver vallen in een volle tram en alle Nederlanders wilden hem oprapen en begonnen er aan te trekken.

Bij zulke grappen denken wij ook, pfff...

Moslims hebben zeker wel humor. Zoek eens op 'Allah made me funny'. Onderling worden er ook genoeg grappen gemaakt over nationaliteiten. Grappen echter die aan heilige huisjes komen, zoals de profeet Mohammed (zegeningen en vrede zij met hem) of Jezus (vrede zij met hem) worden niet gewaardeerd. In Nederland is dat dan weer geen gevoelig onderwerp.

Islamitisch grapje: een christen wil moslim worden. Hij spreekt de belijdenis uit: Er is geen andere godheid dan God en Mohammed is Zijn profeet. 'Prima', zegt de imaam, 'dan ben je nu moslim en moet je je laten besnijden.' 'Ho,' zegt de christen, 'maar daar ga ik niet aan beginnen! Dan word ik weer christen.' 'Ok dan,' zegt de imaam, 'dan ben je een afvallige en moet ik je hoofd er afhakken!' Zegt de christen: 'Nou zeg, als je moslim wil worden, dan moet er een stukje van je *** af en als je geen moslim meer wil zijn, dan moet je hele hoofd er af!'

Tja, iedere cultuur is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mop wordt als discriminerend ervaren als er reeds spanning bestaat tussen de bevolkingsgroep waarvan de mopverteller deel uit maakt en de bevolkingsgroep waarvan de bespotte persoon deel uit maakt.
Belgen en Nederlanders leven niet op voet van spanning, dus zal een mop van een Nederlander naar een Belg toe niet als disciminerend ervaren worden, maar een mop van een Nederlander naar een moslim of Marokkaan wel.