Hoe zeg je dit in het nederlands?

Hoi,

ik woon sinds koort in NL en ik wil altijd zeggen "Where does it go?" bijvoorbeeld de kopjes, de borden....in de la, op tafel...maar hoe moet ik dat precies zeggen? Dank u wel en een fijn weekend

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
5.3K

Antwoorden (6)

Waar hoort dit? Hoe moet dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar hoort dit (te liggen of te staan) ?
Amadea
12 jaar geleden
Waar zal ik dit neerzetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar laat ik de kopjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan "horen" gebruiken: "waar horen de borden?", maar je mag ook gewoon zeggen "waar staan deze kopjes?" of "waar staan de borden". Eigenlijk zeg je dan "waar staan ze normaal gesproken", maar dat laatste wordt vaak weg gelaten.

Sommige dingen staan overigens, sommige dingen liggen. "Waar liggen de messen en vorken?" maar dat komt niet zo nauw. Borden staan over het algemeen, maar als je vraagt "waar liggen de borden" klinkt dat niet zo heel vreemd...

Opruimze! ;->
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
maar: waar staan de vorken en messen klinkt weer wel vreemd voor ons ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie punten ja! Eh... veel dingen "zitten" ergens. Bijvoorbeeld: "waar zit het lichtknopje?". Voor hoever ik nu kan verzinnen, is 'zitten' vooral voor dingen die er al zijn. Niet voor borden en kopjes en messen enzo. Die haal je steeds weg en zet je ze terug, dus "zitten" ze niet echt ergens.
Ha een echte gentlemen. En nog meehelpen met opruimen ook.

Nou dat steekt t niet zo nauw hoor hoe je het zet. Maar jij zegt waar gaat het naar toe. En wij zeggen: waar kan ik de kopjes neerzetten.

In het engels lijkt het voor nederlanders net alsof de kopjes vanzelf de kast in gaan. Wel makkelijk trouwens.

Dofa

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry moet zijn: nou dat steekt niet zo nauw hoor hoe je het zegt.