Dinsplicht weer invoeren ja of nee

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is de motivatie van je vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is dinsplicht????

Antwoorden (6)

Ha, die Derkbosch;

Deze vraag is al in andere vormen eerder gesteld. Maar in het algemeen ben ik wel een voorstander van een vorm van dienstplicht, maar dat hoeft wat mij betreft niet in militair verband plaats te vinden. Vrijwillgerswerk bijvoorbeeld, uitgebreide maatschappelijke stages. En een en ander liefst afgestemd op iemands mogelijkheden, kennis en vaardigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien de dienstplicht niet is afgeschaft,kun je hem ook niet weer invoeren,de opkomstplicht is echter wel afgeschaft,dit is zo geregeld om ten alle tijden weer dienstplichtige te kunnen oproepen,een dienstplicht zoals in het verleden was ingevoerd is echter niet meer van deze tijd enerzijds omdat we de wet gelijke behandeling hebben(hierdoor is het niet mogelijk om allleen jongens op te roepen,deze willen immers ook gelijk behandeld worden.)en anderzijds omdat ghet leger er niet meer op ingericht is om grote groepen jongeren op te roepen.
een maatschappelijke stage invoeren voor iederen (geen enkele uitzondering)van een paar maanden zou dan een beter alternatief zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ,terug invoeren en niet alleen maar om iemand discipline
bij te brengen,maar om sommige jongeren uit een sleur te trekken en via de m.dienst perspektieven te bieden en keuzemogellijkheden te laten zien.
voor het zelfvertrouwen,iets om trots op te kunnen zijn.
ik heb zelf in dienst gezeten en ik ben blij dat ik het niet hebt hoeven missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet.
Het is al erg genoeg dat kinderen vrijwillig het leger in gaan om te leren anderen te vermoorden.
En dat onder het mom van 'verdedigen' en 'vredesmissie'.
Alsjeblieft zeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk dat het bijzonder goed is om een jaar ofzo in dienst van het algemeen goed te geven. Natuurlijk wel voor jongens EN meisjes. Ik denk dat de keuze vrij moet zijn. Leger of een andere invulling. Ik denk echt dat dat het sociale gevoel terug kan brengen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk juist dat dat niet afgestemt moet zijn op iemands kennis etc. Ik denk dat de waarde juist ligt in de doorbreking van iemands "comfort zone" (sorry ken geen nederlands woord/uitdrukking hiervoor). Je geeft iemand dan de ervaring om iets uit een geheel andere invalshoek en maatschappelijke positie te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, elke jongen zou in dienst moeten zijn geweest. Ze komen er een heel stuk zelfstandiger uit.

Toegevoegd na 36 seconden:
En over het algemeen vinden ze het allemaal geweldig (daarna).