De straal van de Aarde aan de evenaar is ongeveer R = 6378km (zie onderaan de genoemde tabel), de omtrek is dus O = 2xπxR = 40074km. Deze afstand wordt afgelegd met een snelheid van v = O/23.935 uur = 1674 km/uur. We noemden al dat de afgelegde afstand afhangt van de cosinus van de breedte B: O = 2xπxR x cos(B). Voor de evenaar geldt B=0°, cos(B)=1 en dus zijn O en v zoals hierboven gevonden. Voor de polen geldt B=90°, cos(B)=0 en dus geldt O=0km, v=0km/uur, zoals we al noemden. Nederland ligt op ongeveer 52° noorderbreedte, cos(52°)=0.616, O=24.672 km en v=1031 km/uur. In Nederland leggen we dus dagelijks bijna 25.000 km af met een snelheid van meer dan 1000 km/uur!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En mocht je misschien denken: "Rond de evenaar gaan we dus met bijna 1700 kilometer per uur in de rondte! Waarom worden we door de middelpuntvliedende kracht niet van de aarde afgeslingerd?" Welnu, deze kracht is er wel, maar betreft rond de evenaar slechts een half procent van de zwaartekracht.