Je ziet paarden, schapen en en koeien vaak in weer en wind buiten staan, of in de hete zon.. hebben zij geen last van het weer dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.4K

Het beste antwoord

Daar is onderzoek naar gedaan, en dieren hebben inderdaad degelijk last van het weer:
Koeien in een weide zonder schaduw is pure dierenmishandeling op een warme zomerdag.
Net zo goed als paarden die dagenlang in de regen en de kou met de benen in de modder zonder beschutting moeten doorbrengen.
Mensen zijn geneigd om te zeggen: 'dat is de natuur'.
Maar dat is echt onzin. Want een dier in de vrije natuur is in staat om zelf op zoek te gaan naar beschutting; iets wat onmogelijk is in een wei die met prikkel- of schrikdraad is afgezet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Paarden, schapen en koeien kunnen heel goed tegen 'weer en wind'. De zon is echter minder geschikt voor vee, en zal bij extreem weer schaduwrijke plekjes opzoeken. Vaak zie je een hele kudde in de schaduw van één grote boom staan.
Als beesten voldoende water ter beschikking hebben kunnen ze er in de regel beter tegen dan de mens.
Vermoedelijk omdat hun huid dikker en beter beschermd is dan die van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zullen het weer ervaren en over zich heen laten komen. Ze hebben niet zoals wij geleerd te klagen, en zullen zich wellicht niet eens concreet realiseren dat het ander weer is of ander weer kan zijn. Wel zoeken ze als de gelegenheid er is natuurlijk de schaduw op (proefondervindelijk ?) en staan ze met de kont tegen de wind of regen in.

Door hun volledige beharing zullen ze eigenlijk niet verbranden in de zon, en vaak beschermt de vacht ook nog wel enigszins tegen extreme temperaturen. Ook zullen ze met regen verrekte snel in de stal zijn, wetende dat het daar droog is. Maar echt besef van het weer zullen ze vermoedelijk nauwelijks hebben ; het zal meer een kwestie zijn van het volgen van het gevoel /instinct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet uit eigen ervaring dat de huid van koeien en varkrns wel degelijk kan verbranden door de zon, vooral vroeg in het voorjaar lopen koeien vaker zonnebrand op als de zon fel schijnt en de koeien in de wei moeten lopen waar geen schaduw is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens oribatei, minnetje dus voor Marleen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft dan met het gebrek aan schaduw te maken (stoute boer !!) en niet met het natuurlijke gedrag van de dieren. Ze zoeken de schaduw op als die er is, zoals alle verstandige wezens doen volgens mij.
Van varkens weet ik het wel, maar waar zie je die vandaag de dag nog in de wei lopen dan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens met oribatei, nog een minnetje voor Marleen erbij.
Ja ze hebben er wel last van. Koeien gaan altijd met hun kont tegen de wind staan en zie je vaak in de schaduw liggen of staan.