waarom produceren koeien altijd melk?

ik bedoel hiermee,wat is het nut hiervan? losgezien van het feit dat wij het drinken, waarom produceren ze niet uitsluitend melk na de zwangerschap voor de jongen? wat is het nut van altijd melk produceren en waarom doen koeien dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
8.9K

Het beste antwoord

dat doen ze niet. koeien geven melk na de geboorte van het kalfje. het duurt lang voor de melk opdroogt, zeker als er actief gemolken wordt door een boer. gemiddeld 10 maanden na geboorte van het kalf. en dan zsm weer een volgend kalf krijgen en weer melk produceren.

"In principe moet een koe twee keer per dag worden gemolken, in ieder geval de eerste 10 maanden nadat een kalfje geboren is. Vandaar dat het door de veehouder vanuit financieel oogpunt gewenst is dat een koe ieder jaar een kalf krijgt. Een pasgeboren kalf wordt meestal meteen bij de moeder weggehaald. Op sommige bedrijven mag het kalf de eerste weken bij de moeder drinken of bij zoogkoeien een veel langere periode. De eerste drie dagen krijgt het, om het afweersysteem op te bouwen, de moedermelk (biest) met een nepspeen te drinken. Bij zoogkoeien gaat het niet om de melk maar om het vlees. Melkkoeien geven meer melk dan een kalf op kan drinken; van de overige melk worden zuivelproducten gemaakt."