Ben jij dankbaar genoeg?

Vaak realiseer je je nauwelijks wat andere mensen voor je doen. Of je vindt het gewoon vanzelfsprekend. Vind jij dat je je dankbaarheid genoeg laat merken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dankbaarheid is een groot begrip. Klanten die bijvoorbeeld wat kopen in mn winkel, bedank ik hartelijk voor de aankoop! Maar als mn vriendin de was doet zeg ik niet elke keer bedankt, en zij trouwens ook niet als ik boodschappen doe ofzo. Dankbaarheid kun je ook uiten in andere dingen, zoals een wederdienst, of puur door middel van je je vriendschap of liefde.

'genoeg?' een vreemde bewoording. Maar ik denk dat ik zeker wel signalen geef naar mijn omgeving wanneer ik ergens dankbaar voor ben. Ik doe dit ook wanneer ik ergens 'niet dankbaar' voor wil zijn: iemand die op de trap steevast in het midden blijft lopen bij de stations, voordringers. Ik vind het belangrijk dat ik dankbaarheid toon voor de kleine dingen. Grote dingen zijn soms bedoeld voor dankbaarheid. Het openen van een deur of het voor laten gaan bij het kruizen van wegen. Dat zijn dingen die maatschappelijk en moreel niet hoeven, dan ben ik extra dankbaar. Dankbaarheid kan soms een moment van wederzijds begrip van normen en waarden zijn. Ik denk dat je ook te 'dankbaar' kunt zijn. Ik betrap mezelf erop dat ik soms wat te vaak 'Dank u' zeg bij dingen. Mensen doen soms ook dingen voor elkaar zonder dat ze dit bewust doen en dan kun je wel iets zeggen, maar het verandert niets aan dat ze het zich niet eens bewust zijn. Wanneer ik zelf dingen doe voor een ander, vind ik het wel prettig als ze hier iets van zeggen (vanity), maar aan de andere kant heb ik liever dat ze dit niet zeggen, zodat ik het blijf doen omdat ik vind dat het het juiste is. Vreemd genoeg werd ik me hiervan pas bewust waarom dit was, toen ik een stukje interview van Mohamed Ali terug zag op TV.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100