Ben jij dankbaar genoeg?

Vaak realiseer je je nauwelijks wat andere mensen voor je doen. Of je vindt het gewoon vanzelfsprekend. Vind jij dat je je dankbaarheid genoeg laat merken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ligt er aan waarvoor... het meeste dat ik heb bereikt heb ik op eigen kracht gedaan en dat ik nog leef is ook een staaltje van eigen wil.. ik ben mezelf dus dankbaar dat dat heb gered.. maar dankbaar zijn voor mijn familie, mijn vrienden en vriendinnen dat doe ik wel.. dat ik een baan heb is ook iets waar ik dankbaar voor ben, ook al heb ik het niet naar mijn zin want ik weet dat anderen er veel slechter voor staan, dankbaar ben ik dat mijn kinderen zo goed trecht gekomen ondanks het overlijden van hun broer en dankbaar ben ik dat zij mij nog altijd in hun leven toelaten en nodig hebben.. dankbaar ben ik dat ik anderen tot steun mag en kan zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat is dankbaar GENOEG zijn. Ik bent er dankbaar voor als iemand me ergens mee helpt. En dat laat ik dan zeer zeker merken, ik zeg het dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankbaarheid is een groot begrip. Klanten die bijvoorbeeld wat kopen in mn winkel, bedank ik hartelijk voor de aankoop! Maar als mn vriendin de was doet zeg ik niet elke keer bedankt, en zij trouwens ook niet als ik boodschappen doe ofzo. Dankbaarheid kun je ook uiten in andere dingen, zoals een wederdienst, of puur door middel van je je vriendschap of liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als ik eerlijk ben laat ik mijn dankbaarheid maar bar weinig merken. Innerlijk voel ik wel een dankbaarheid, maar ik heb moeite het te tonen. Of ik denk er niet aan. Wat dat bterft realiseer je het vaak ook niet wat andere mensen voor je doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben dankbaar genoeg. Voor een aantal mensen in mijn leven doe ik veel, heel veel. In het verleden voor nog veel meer mensen. Ik merkte (en soms nu nog) dat het snel als vanzelfsprekend wordt ervaren. Ik ben me ervan bewust dat ik veel doe en hoef zeker niet voor alles een bedankje. Ik ben de laatste die iets op een weegschaal zal leggen. Maar af en toe is het prettig om te horen dat het gewaardeerd wordt.

En om die reden zal ik zelf altijd mijn dankbaarheid tonen, juist omdat ik niet alles als vanzelfsprekend zie. Het is zo'n klein gebaar, een blik, een woord, een glimlach.. maar het doet zoveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens Marita, +1
Bij mij is het zo, dat mensen die ik dankbaar ben, dat dubbel en dwars terugkrijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'genoeg?' een vreemde bewoording. Maar ik denk dat ik zeker wel signalen geef naar mijn omgeving wanneer ik ergens dankbaar voor ben. Ik doe dit ook wanneer ik ergens 'niet dankbaar' voor wil zijn: iemand die op de trap steevast in het midden blijft lopen bij de stations, voordringers.

Ik vind het belangrijk dat ik dankbaarheid toon voor de kleine dingen. Grote dingen zijn soms bedoeld voor dankbaarheid. Het openen van een deur of het voor laten gaan bij het kruizen van wegen. Dat zijn dingen die maatschappelijk en moreel niet hoeven, dan ben ik extra dankbaar. Dankbaarheid kan soms een moment van wederzijds begrip van normen en waarden zijn.

Ik denk dat je ook te 'dankbaar' kunt zijn. Ik betrap mezelf erop dat ik soms wat te vaak 'Dank u' zeg bij dingen. Mensen doen soms ook dingen voor elkaar zonder dat ze dit bewust doen en dan kun je wel iets zeggen, maar het verandert niets aan dat ze het zich niet eens bewust zijn.

Wanneer ik zelf dingen doe voor een ander, vind ik het wel prettig als ze hier iets van zeggen (vanity), maar aan de andere kant heb ik liever dat ze dit niet zeggen, zodat ik het blijf doen omdat ik vind dat het het juiste is. Vreemd genoeg werd ik me hiervan pas bewust waarom dit was, toen ik een stukje interview van Mohamed Ali terug zag op TV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op hoor, het leven bestaat niet uit dankbaar zijn!
Daar heeft Robert Long een mooi liedje over geschreven.
Jij doet als het goed is toch ook regelmatig een duit in het zakje voor je medemens?
Het gaat over en weer. Je hoeft niet voortdurend dankbaar te zijn.

Ja dankbaarheid is goed
maar nooit wanneer het MOET
omdat je daar uiteindelijk toch meestal zelf voor bloedt.
want dankbaarheid is mooi
maar niet voor elke fooi
want anders leef je strakjes in een grote klerezooi.
dankbaarheid jawel
maar nimmer op bevel
al werd je dat ook ingegoten met de paplePEL!

(Robert Long)