Klas heeft iets ergs gedaan, melden of niet?

Gisteren hadden we een tussenuur, en 3kwart van de klas heeft iets gedaan dat verboden is: onbekende mensen bellen en zeggen dat ze van KPN waren. Dat is nog niet zo erg, maar ze vroegen ook om zijn gegevens. En toen we daarheen gingen om te waarschuwen, trekten ze zich daar niks van aan. Het ergste was dat ze hem een sms hebben gestuurd met daarin iets van ' stort bedrag xxx op bankrekening xxx.' Misschien heeft die man dat ook nog gedaan...

Maar moeten wij (beste vriendinnen) dit melden en waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (19)

melden, politie misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk. Ja, dit is absoluut verboden en is strafbaar, dus eigenlijk zouden jullie het wel moeten melden. Maar aan de andere kant, als je klasgenootjes er achter komen dat jullie ze hebben 'verraden', dan zouden ze zich nog wel eens tegen je kunnen keren. Denk er goed over na wat jij het beste vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je deze vraag hier stelt geeft aan dat het je dwars zit. Je moet je gevoel volgen en er iets mee doen. Ga naar de politie en geef aan wat er gebeurt is, maar vraag of ze je naam niet willen noemen omdat je bij ze in de klas zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak beseffen jongeren nog niet goed wat de gevolgen van hun acties zijn en doen ze dus dingen zonder dat ze echt kwaad hebben willen doen. Je zou er dus voor kunnen kiezen om dit op te nemen met je mentor of coordinator.

Als je zelf het gevoel hebt dat ze wel degelijk uit waren op geld oid, en het dus echt met kwade wil deden, kun je bellen met Meld Misdaad Anoniem - 0800 7000 . Hier hoef je je naam niet te vermelden, maar heb je deze daad wel gemeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed idee van je, misdaad anoniem! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dit advies opvolgen.
Jongeren handelen vaak in de hitte van de strijd en zijn zich nog niet bewust van hun acties. Om ze ervan bewust te maken is het zeker goed dat jullie actie ondernemen en dan zou ik jeffs advies volgen.
Je moet dit harstikke melden straks gaat het om grote bedragen maar bij de politie kun je ook anoniem melden als ik jou was zou ik dat doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is iets om door je mentor af te laten handelen. Want dit is een actie van de klas.Ga naar je mentor en vraag of hij iets dat je vetrouwelijk tegen hem vertelt zo wil afhandelen dat het niet bekend is wie dit heeft doorgegeven.

Hoe haalt de klas het in hun hoofd om zo'n streek uit te halen.
Compliment voor jou dat je er geen vrede mee hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst hartstikke goed van je, dat je/jullie ertegen zijn en er iets aan willen doen!!! Dat is echt superknap.
In de antwoorden hierboven staat al: naar de politie of naar iemand van school (mentor).
Maar misschien is die eerste stap net iets te moeilijk?
Om te beginnen kunnen jullie dit ook met jullie ouders/verzorgers bespreken. Dan is het uit jullie handen, nemen zij de verantwoording van jullie over en kunnen zij actie ondernemen.
Succes!!!!

Toegevoegd na 1 dag:
Motiveer die - (min) eens.... misschien dat ik je dan begrijp????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Rieneke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet vaak mensen een min geven die onterecht is. Ik denk dat het soms op persoonlijk vlak gegeven wordt.
Wat op zich weer aangeeft dat iemand je te sterk vindt. Zie het als een compliment :-) van mij een plusje om die onterechte min te herstellen en uiteraard ook omdat ik het eens ben met je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Mokummer! Vooral voor je compliment.
Ojee, heb ik een vijand??? ;-))
De min vind ik niet belangrijk, maar het is gewoon zo jammer dat minnen vrijwel nooit worden gemotiveerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vijand is een groot woord, misschien een beetje afgunst. Soms is het pijnlijk je meerdere te erkennen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar..... ik begrijp het eigenlijk niet....wat in mijn antwoord is dan "te sterk"? Waarom zou iemand zijn meerdere moeten erkennen en dat pijnlijk vinden.... gezien mijn antwoord...????
Kan en wil je me dat uitleggen?
Ik zou het melden bij jullie mentor, an hebben jullie gedaan wat er van jullie verwacht mag worden. Het is de taak van de mentor om deze leerlingen aan te spreken op hun wangedrag en poging tot oplichting, ook nog vanuit school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dat is wel echt erg je moet het melden dit is strafbaar dus meldt het bij je directeur of waarschuw de kinderen die het hebben gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg tegen de betrokken dat ze hun vergrijp controleerbaar herstellen omdat jullie ander hier melding van moeten maken.
Je bent dan geen verklikker omdat je eerst de mogelijkheid biedt deze melding te voorkomen.
Goed van je om hier alert mee om te gaan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is het zo dat als je het weet en er niets mee doet je eigenlijk medeplichtig bent, daar je het laat gebeuren. Dat het je dwars zit geeft aan dat jouw normen en waarden nog op de juiste plek zitten.
Desnoods meld je het anoniem of laat je het je ouders anoniem melden als je bang bent dat uit komt dat het bij jou vandaan komt. Rechtvaardigheidsgevoel is soms lastig, maar blijft een mooie eigenschap in mijn ogen!
Verlies deze niet :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedenk net nog een optie. Als je het telefoon nummer weet van het slachtoffer of weet te achterhalen, kun je hem ook anoniem ( laten)bellen en uitleggen dat hij slachtoffer dreigt te worden van oplichting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal het melden maar dan wel anoniem misschien als je het niet zegt, word je erbij betrokken.
Dat wil je waarschijnlijk ook niet..
maar de keuze ligt bij jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sowieso gaat mij dit een hoop punten kosten maar goed.

ik zou niets zeggen. ik ben niet bang voor mijn klasgenoten ofzo hoor, maar ik hoef niet als de klikspaan bekend te staan. sowieso als iemand mij belt of smst en zegt dat ik een bedrag moet over maken dan lach ik diegene hard uit? zo zal KPN toch niet ten zake gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een goed antwoord hoor ;-)
Ik zou ook de mentor of het schoolhoofd in vertrouwen nemen en hem/haar vragen of het zo afgehandeld kan worden dat jouw naam nergens genoemd wordt. Ongetwijfeld krijgen de daders er veel problemen mee en die zullen jou zo ondankbaar zijn dat je waarschijnlijk beter een andere school kunt zoeken. Maar je kunt het niet zomaar laten passeren, want mensen kunnen er veel schade van ondervinden en het is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melden bij een vertrouwenspersoon, mentor of iemand die je vertrouwd en dat kan je ook anoniem doen. mischien weten hun een oplossing. want zij kennen de persoon die het heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meld je anonym :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beantwoord deze vraag met je vriendinnen. Ga er over praten met je mentor. Deze kan je veder helpen. Maar bespreek het met je vriendinnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het wel melden, hebben jullie op school vertrouwens personen? Wij hebben die wel, en daar kan je gaan praten en zij hebben ook een soort geheimhoudingsplicht, en dan kan je met hen een oplossing zoeken. Anders kan je het melden bij je mentor of teamleider. Ik zou niet meteen naar de politie gaan, maar als het vaker gebeurt, terwijl er wel duidelijk is aangegeven dat het niet mag, zou ik wel naar de politie gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar bij die vertrouwenspersonen (of bij iemand anders waarmee je het erover gehad hebt) kan je ook vragen of ze niet willen vertellen dat jij het hebt door verteld.
Dat kan je bijvoorbeeld aan het begin van het gesprek doen, en een soort "ultimatum" stellen, zoiets van, zou u aub niet willen vertellen dat ik het heb verteld, zegt diegene ja; dan kan je het gewoon vertellen. Zegt diegene nee; dan moet je iets anders verzinnen.
Maar het beste is wel, om het zoiezo te melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meld Misdaad Anoniem.