Klas heeft iets ergs gedaan, melden of niet?

Gisteren hadden we een tussenuur, en 3kwart van de klas heeft iets gedaan dat verboden is: onbekende mensen bellen en zeggen dat ze van KPN waren. Dat is nog niet zo erg, maar ze vroegen ook om zijn gegevens. En toen we daarheen gingen om te waarschuwen, trekten ze zich daar niks van aan. Het ergste was dat ze hem een sms hebben gestuurd met daarin iets van ' stort bedrag xxx op bankrekening xxx.' Misschien heeft die man dat ook nog gedaan...

Maar moeten wij (beste vriendinnen) dit melden en waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet dit harstikke melden straks gaat het om grote bedragen maar bij de politie kun je ook anoniem melden als ik jou was zou ik dat doen

Zeg tegen de betrokken dat ze hun vergrijp controleerbaar herstellen omdat jullie ander hier melding van moeten maken. Je bent dan geen verklikker omdat je eerst de mogelijkheid biedt deze melding te voorkomen. Goed van je om hier alert mee om te gaan!!

ik zal het melden maar dan wel anoniem misschien als je het niet zegt, word je erbij betrokken. Dat wil je waarschijnlijk ook niet.. maar de keuze ligt bij jou.

Ik zou het wel melden, hebben jullie op school vertrouwens personen? Wij hebben die wel, en daar kan je gaan praten en zij hebben ook een soort geheimhoudingsplicht, en dan kan je met hen een oplossing zoeken. Anders kan je het melden bij je mentor of teamleider. Ik zou niet meteen naar de politie gaan, maar als het vaker gebeurt, terwijl er wel duidelijk is aangegeven dat het niet mag, zou ik wel naar de politie gaan. Toegevoegd na 3 minuten: Maar bij die vertrouwenspersonen (of bij iemand anders waarmee je het erover gehad hebt) kan je ook vragen of ze niet willen vertellen dat jij het hebt door verteld. Dat kan je bijvoorbeeld aan het begin van het gesprek doen, en een soort "ultimatum" stellen, zoiets van, zou u aub niet willen vertellen dat ik het heb verteld, zegt diegene ja; dan kan je het gewoon vertellen. Zegt diegene nee; dan moet je iets anders verzinnen. Maar het beste is wel, om het zoiezo te melden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100