Wie bepaalt de grenzen van een land en waarom zijn die nooit recht toe recht aan maar altijd grillig..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag van een maand geleden was:
''Waarom zijn de staten in de VS zo netjes afgebakend?''
dus... het geldt niet altijd dat de grenzen grillig zijn.

Het beste antwoord

De grenzen zoals ze nu zijn, zijn een product van onze geschiedenis (verdragen, oorlogen, kolonizatie etc etc etc) en van de natuurlijke geografische omstandigheden. Er is niet één scheidsrechter die ze 'bepaalt', hoewel je tegenwoordig wel de Internationale Comissie voor Grensgeschillen hebt, in Den Haag.

Wat voorbeelden van hoe dingen zijn geworden zoals ze zijn:

1. De Pyreneeën zijn een soort 'natuurlijke grens', waardoor ook de grenzen van veel rijken/landen precies daar stopten. Het kalifaat van Cordoba (Moslimrijk in Spanje) eindigde een tijdlang bij de Pyreneeën, en later werd het een natuurlijke grens tussen Spanje en Frankrijk.

2. De grenzen van Nederland zijn voor het grootste deel een uitvloeisel van de Tachtigjarige Oorlog: dat rare uitsteeksel Limburg hebben we bijvoorbeeld overgehouden aan het feit dat de garnizoensstad Maastricht zich weigerde over te geven aan de Spanjaarden en Nederlands bleef.

3. De grenzen in Afrika zijn goeddeels bepaald op de Koloniale Conferentie van Berlijn in 1887, waar de Europese grootmachten letterlijk met liniaal en potlood hebben besloten tot waar wiens invloedssfeer zou rijken.

4. De grenzen van Oostenrijk, Hongarije, Tsjechie, Slowakije e.d. zijn het resultaat van twee verdragen aan het eind van de Eerste Wereldoorlog: nadat Oostenrijk-Hongarije was verslagen, feitelijk al uiteen aan het vallen was en Amerikaanse president Woodrow Wilson zijn intentie had meegedeeld elk volk in Europa zijn eigen land te geven, heeft men de grenzen uitonderhandeld.

5. De grenzen van India, Pakistan en Bangladesh zijn geworden zoals ze zijn omdat ze alledrie onderdeel waren van Brits-Indië. Toen de boel onafhankelijk werd, is er gekozen het land te splisten in een Islamitische Republiek (Pakistan), en een overwegend Hindoeistisch deel (India). De grens is in Engeland getrokken op een kaart.
Bangladesh was toen onderdeel van Pakistan (ook al liggen ze niet aan elkaar), maar vond zich cultureel toch te verschillend en onderdrukt door het andere Pakistan. Het bevocht in 1971 zijn onafhankelijkheid.

6. De grenzen van Servië, Bosnië, Kroatië, Montenegro en Slovenië zijn zo beland toen jij al in leven was (denk ik?) en zijn een resultaat van een bloedige burgeroorlog met aan het eind van de rit de Dayton-akkoorden.

En zo zijn er eindeloos veel voorbeelden te noemen. Korte samenvatting: grenzen zijn 'historisch bepaald.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. De huidige grenzen van de ex-Yoegoslavische gebieden, en de burgeroorlog zelf, zijn het gevolg van ongeveer 800 jaar geschiedenis, van Christelijke koninkrijkjes, via de Ottomanen en de Habsburgers naar de Wereldoorlogen en twee pogingen tot Yugoslavie en door naar de burgeroorlog. De huidige grenzen zijn voortgekomen uit de Dayton-akkoorden, maar die zijn op hun beurt natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Maar dat geldt ook voor alle andere voorbeelden.

Andere antwoorden (5)

Vorige geschillen hebben historisch gezien de grenzen bepaald...

Oorlog is grillig, dus de grenzen ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele vele variabelen en mogelijkheden en zaken die daar invloed op hebben:
1. Rivieren, zeeën
2. Valleien
3. Oorlogen (dit heeft waarschijnlijk 't meeste invloed als je op grote schaal kijkt)
4. Overeenkomsten / afspraken (zoals in USA, waar je WEL rechte grenzen hebt)
5. Randen van bossen, moeras, etc/andere natuurgebieden.

Vaak zijn die lijnen/randen niet meer te zien; bijv. omdat een bos omgekapt wordt of omdat een rivier nu elders loopt.

Toegevoegd op 23-06-2009 09:25:39
2b. ...of juist bergtoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle grenzen lopen grillig. Kijk maar eens naar de landen in Afrika.

Vroeger ontstonden de grenzen door natuurlijke obstakels en na oorlogen de overwinnaars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veruit de meeste grenzen zijn in oorlogen bepaald. Die grenzen lopen grillig, omdat de frontlijn grillig verliep.

Ook oorlogen houden zich aan natuurlijke barrieres. Bijvoorbeeld rivieren, beekjes, bergketens, bossen. Bij een vredesverdrag werd bijvoorbeeld een rivier als grens gekozen.

Soms kwam het voor dat boer Krelis bij land A ging horen, en boer Jannes bij land B. Dan werd de grens bepaald door de grens van de landerijen van beide boeren.

Van recenter datum zijn de afgesproken grenzen. Zoals de grens langs een breedtegraad bij Amerika. Of de grens tussen de beide delen van Cyprus. Die grenzen zijn dan kaarsrecht. Maar dat zijn uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[quote]Veruit de meeste grenzen zijn in oorlogen bepaalde...[/quote] Heb je een bron? Het lijkt voor de hand liggend, maar is het wel echt zo?
De meeste grenzen zijn vast gelegd in verdragen. Dat zijn dan de officiële grenzen. Hoe die worden bepaald?; door wat men tijn tijden van het opstellen van het verdrag redelijk leek. Vaak hebben oorlogen grenzen bepaald, maar ook bijvoorbeeld natuurlijke afscheidingen zoals een rivier of een bergketen. In sommige delen, bijvoorbeeld Afrika zijn de grenzen aan de tekentafel bepaald. Ook wordt het leefgebied van een bepaald volk als graadmeter genomen voor het vastleggen van grenzen. In echte regel is er dus niet. En soms veranderen er ook grenzen, er komen nieuwe landen bij en andere landen verdwijnen weer.