Overstappen

Check uit en weer in
Iedere keer als u overstapt op een ander vervoermiddel, checkt u uit en weer in. Dat doet u niet als u met een NS trein rijdt. Dan checkt u alleen uit op het eindstation.

Overstappen binnen 35 minuten
Stapt u over binnen 35 minuten nadat u bent uitgecheckt, dan betaalt u niet opnieuw het basistarief.

Enkele voorbeelden:
Overstappen van NS trein naar NS trein
Bij het overstappen van een NS trein naar een NS trein checkt u aan het begin van uw reis in en aan het einde van uw reis uit.

Overstappen van trein naar trein bij verschillende vervoerders
Stapt u over van een NS-trein naar een trein van een andere vervoerder, zoals Arriva en Veolia? Check dan uit bij het verlaten van de NS-trein en check in bij de andere trein. Dit geldt ook andersom.

Overstappen van trein naar bus, tram of metro (of andersom)
U komt uit de trein en u reist verder met de bus, tram of metro. Bij het verlaten van de trein checkt u uit en bij het instappen van de bus, tram of metro checkt u weer in. Andersom geldt dit ook.

Overstappen naar een zelfde vervoermiddel
Als u overstapt van de ene bus op de andere bus checkt u bij het verlaten van de bus uit en bij het instappen van de volgende bus checkt u in. Dit geldt ook voor het overstappen van tram naar tram of van metro naar metro.

Overstappen tussen bus, metro en tram
Stapt u over van een bus naar een metro of tram of van een tram naar een metro of bus of van een metro naar een tram of bus? Dan checkt u altijd uit bij het eerste vervoermiddel en weer in bij het volgende vervoermiddel.