Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden er (vele ) voornamen voor zowel een man als een vrouw gebruikt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

What's in a name?
Een naam is een naam.
Iemand krijgt een naam en wie bepaalt of dat mannelijk of vrouwelijk is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Sascha, Renee, Adrie. Allemaal namen die aan zowel mannen als vrouwen gegeven kunnen worden.
Dit zijn de zogenaamde generale namen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anne, Kim. Andrea is in Nederland puur vrouwelijk, in Italië puur mannelijk. Maria wordt traditioneel in katholieke gezinnen als laatste voornaam gegeven aan jongens.
Een fout antwoord zou zijn: Omdat het kan :-)

De meeste namen zijn afgeleid van het latijn.
Bijvoorbeeld Rene of Renee is afgeleid van het Latijnse 'Renatus' dat 'wedergeboren' betekent.

Ik denk dat dus daarom sommige namen voor zowel man als vrouw geschikt zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het in veel gevallen een culturele oorzaak heeft:
- Anne is toch voornamelijk een meisjesnaam, maar is een Friese jongensnaam
- Zoals in de reactie op het vorige antwoord werd gezegd wordt Andrea in Nederland vooral voor meisjes gebruikt en in Italië vooral voor jongens
- Kim zien wij als meisjesnaam, maar het is in de Scandinavische landen een jongensnaam. Je spreekt het daar (ongeveer) uit als "Chiem" en is dus beter met die Nederlandse (jongens)naam te vergelijken.

Voor andere namen als Robin en Renée is dit echter alweer een stuk onduidelijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kende twee Kims voordat ik er tot mijn verbazing achterkwam dat er ook meisjes zijn die Kim heten. Hetzelfde voor Robin - ik kende al een tijd een Robin voordat ik ontdekte dat dat voor de meeste mensen een meisjesnaam is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die Kims, waar kwamen die van weg dan?
De rol van man en vrouw is ook indentiek geworden in het leven. En voor beiden wordt a priori een grote carriere gewenst. Daarmee worden vrouwelijke namen wat stoerder omdat dat beter bij de wens voor het kind past.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem er ook nog even een paar. Ilja, Henny, Dominique, Beau/Bo, Robin, Jo, Jean.
Ik denk dat voor veel van deze namen geldt dat het afkortingen zijn van langere namen.
Bv: Henny: Hendricus/Hendrica
Jo: Johannus/Johanna
Bij andere namen heeft het er misschien mee te maken dat ze uit andere talen komen, waardoor ze voor ons niet een duidelijke sekse-verwijzing hebben, zoals Ilja, Dominique, Robin.

Verder zullen er nog wel veel meer andere verklaringen zijn. Misschien wel net zo veel als dat er deze namen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben onze naam in 2 gedeeld, en daardoor heeft mijn zoon een naam die voor zowel als een jongen of een meiske kan gebruikt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heet Shanti en is een meisjes naam...

Waarom, i don´t know...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding