Meest simpele antwoord ; Doordat waterdruppels uit de lucht vallen, ze onderweg steeds meer gaan botsen, zo een positief en negatief veld creeeren, en zodra er een aardepunt is gevonden krijg je bliksem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bliksem is eigenlijk een grote stroom elektrische deeltjes. Nu loopt een stroom alleen als er een verschil in spanning is. Net als het stopcontact waar een stroom kan lopen tussen de 220 en de 0 volt spanning van de stekker pinnetjes.

Bij een onweersbui worden de wolken opgeladen en ontstaat er een grote elektrische spanning in de wolk (van wel 10000 volt) terwijl de aarde 0 volt heeft. De ontlading die volgt is de bliksem; een enorme vonk (stroom geladen deeltjes) tussen de wolk en de aarde.