waarom is onweer zo fascinerend?

nu het toch onweert....

ff extraatje we gingen het net filmen met de buitendeur open en me vader filmde het met zijn mobiel en toen kwam er een flits heeeel dichtbij en op hetzelfde moment crashde zijn sd kaartje van mobiel alles eraf en gaf foutmeldingen aan na 5 min zomaar ineens stond alles er weer op bizarrrr!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Onweer is als een symfonisch orkest : eerst dreigende wolken met diepe cello's en violen , dan roffelslagen op de pauken avn donder, dan een klarinet, een tuba en de eerste regendruppels vallen neer om met alle blazers en strijkers het groet werk te beginnen ;stortregens, windvlagen, bliksems en donder :alle zintuigen zijn nu alert : dit is het onweer dat telkens een andere partituur creeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow... :))

Andere antwoorden (4)

Als het donker is, vooral de bliksem. Vanuit de verte oranje of roze gekleurd, gaat over in fel blauw-wit naarmate het dichterbij komt.
Intussen verdwijnt de omgeving achter een regengordijn, totdat je soms nog maar twee straten ver kunt zien.
Het aanzwellende geruis van de regen, de wind of allebei,
dan ineens het gekletter van de regen tegen de ramen.
en soms tussendoor het nijdige tikken van de hagel.
En dan de donder, eerst alleen wat gemoedelijk rommelend in de verte, maar al spoedig wordt het een zwaar gedreun, en soms een abrupte luide knal, direkt na een oogverblindende lichtflits.

En overdag, als het echt een fikse bui is:
een steeds donker wordende lucht, dan verschijnt daarin een rafelige rand, ervoor wordt de loodgrijze lucht een woeste kolkende massa, daarachter verschijnt een egale, bronsgroene lucht, doorschoten met rossige bliksemstralen. Dan bomen die zwiepen in de wind en volgt de stortregen, met op straten en daken dichte sluiers van opspattend water...

En dan na de bui: die heerlijke frisse geur buiten.

Het begint hier nu ook te weerlichten.
Ik ga gauw kijken! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luister dan vooral ook eens naar Stevie Wonder - op de LP "Songs in the key of Life" staat een ongelooflijk mooi nummer, met harde windvlagen en zwiepende takken, en prachtige donder - kippenvel......Ga hem morgen weer eens opzoeken - door jouw prachtige omschrijving schoot me dat opeens te binnen...

Ik denk, dat de lucht om die heeeeel dichtbije flits zó elektrisch geladen was, dat daardoor je vader's mobiel helemaal de kluts kwijt was, en toen dat weggeëbd was, hij zich weer herstelde. Zijn de opnamen mooi geworden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft een flink magnetisch veld zo'n bliksem. Mooi hè, onweer.
Omdat er zulke oerkrachten in meespelen, dat je erdoor overdonderd wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het kwam doordat die lading in de lucht zat, waardoor het lijkt alsof je in een magnetron zit. Hier kan een telefoon/sd kaartje niet in combinatie mee werken.
En zoals je weet gaat elektronica kapot in een magnetron...

Toegevoegd op 16-06-2009 07:04:23
Correct me if i'm wrong...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal gelijk: +1