Als de zee zout is door sodium(natriumchloride) uit de grond, waarom ligt dat sodium dan niet op het land?

Of ligt het er wel maar onder de grond, ik wil niet deze vraag is al zo vaak gesteld(want dat is al zo vaak gezegd)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmmm...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat het gezegd wordt is, dat het niet de bedoeling is om vragen meerdere keren te laten stellen op GV.
Dus als je nu eens luistert naar wat er gezegd wordt en je erin verdiept waaróm het zo vaak gezegd wordt, dan kan je daar je vragen aan aanpassen.

Antwoorden (1)

Zout (nacl) lost heel gemakkelijk op in water en dat kleine beetje wat op het land ligt wordt dus door de regen de bodem in gevoerd en vandaar naar de rivieren.
Het regent vaak en er wordt weinig nieuw zout aangevoerd dus het zout wat er is verdwijnt via de rivieren naar de zee. Het rivierwater wat in zee stroomt is nauwelijks zout, maar het water in de zee verdampt; de waterdamp stijgt op en vormt wolken maar dat kleine beetje zout blijft achter. En zo wordt het water in de zee steeds zouter door al die kleine beetjes die er achter blijven als het water verdampt.
De wolken drijven van zee naar het land en regenen daar dan weer leeg en de hele cirkelgang begint opnieuw.