Heb jij dat ook? Dat je pas bij het overlijden van een bekend of beroemd persoon zijn naam voor het eerst hoort? Hoe zou dat komen?

Naar mijn idee heb ik een brede algemene ontwikkeling en belangstelling. Toch overkomt het mij regelmatig, dat ik pas bij het overleden van een bekende persoon, zijn naam voor het eerst hoor. Waarom heb ik dan nooit van die persoon gehoord? Hoe zou dat te verklaren zijn?

overleden=overlijden

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Overig
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem eens een paar voorbeelden ...
Antoni
14 jaar geleden
Bobby Haarms schijnt bekend te zijn. http://www.goeievraag.nl/vraag/klappen-mensen-grote-begrafenissen-stoet.13139
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken ik ook niet...ligt aan je interesse in voetbal denk ik.
Antoni
14 jaar geleden
Andere voorbeelden van, voor mij onbekende, bekende Nederlanders, van wie het overlijden in 2009 in Het Journaal nieuws was: Hubert van Es (was persfotograaf), Walter van der Kamp (was televisieregisseur) en Robert Jasper Grootveld (was anti-rookmagiër en kunstenaar).

Het beste antwoord

Ja, dit overkomt mij best vaak! Ik kijk niet zoveel naar populaire programma`s en hou ook al niet van voetbal, dus denk ik dat het door mijn desinteresse komt dat ik nog nooit van zo iemand gehoord heb.
Op mijn werk kan ik vaak niet meepraten als het over t.v.programma`s gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat vele BN'ers alleen onder hun artiestennaam bekend zijn. Dit geld overigens ook voor vele buitenlandse artiesten...

Toegevoegd op 14-06-2009 12:18:21
En nee...

Ik kan me geen overlijden van een beroemdheid herinneren, waar ik de naam niet van weet/ken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Sorry, mijn vraag was een beetje onduidelijk. Ik bedoel niet letterlijk de naam van de overleden persoon. Ik bedoel dat ik nog nooit heb gehoord van de voor anderen blijkbaar bekende of zelfs beroemde persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zo is dan volg je de media wel erg weinig...
Antoni
14 jaar geleden
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat het ligt aan het feit dat ik met bepaalde "werelden" weinig in aanraking kom, bijvoorbeeld de balletwereld, de voetbalwereld, de wereld van de klassieke muziek. De beroemde of bekende mensen uit die "werelden" ken ik nauwelijks. Hun overlijden is dan nieuws op het Journaal, maar ik hoor dan pas voor het eerst van de overleden persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies het heeft met interesses te maken. Als je elke dag RTL Boulevard volgt, weet je bijvoorbeeld steeds meer van de BN-ers (de "televisiewereld").
Antoni
14 jaar geleden
Het komt ook voor dat er mensen overlijden die vooral bekend waren in de jaren '60 en '70. Het laatste grote nieuws over deze personen is dan al jaren geleden. Hun overlijden is dan echter wel een nieuwsbericht waard, volgens Het Journaal, omdat ze in de jaren '60 en '70 zo bekend waren.
Vaak zijn het mensen die een lange tijd terug 'populair' waren.. mensen denken dan niet vaak meer aan die persoon .. tot dat hij of zij overlijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het iemand is van boven de 60 : wellicht ben je zelf nog wat jonger en heb je de periode waarin deze mensen 'bekend' waren niet meegemaakt, of waren ze bekend op een vakgebied waar jij helemala niet bekend mee was.

Tegenwoordig loopt er een waar leger BN-ers (soms werkelijk helemaal nergens om bekend behalve om het bekend zijn) waarvan ik absoluut de naam niet weet en niet wil weten. Als die over pakweg 40 jaar de een na de ander het loodje gaan leggen (en ik ben er nog), dan zal ik ook regelmatig denken : wie is dood ??????

Ik heb me dan ook hogelijk verbaasd over de roring in de zelfs serieuze media toen Jan Smit (die naam ken ik dan helaas tegen wil en dank wel) ging scheiden. Nog steeds geen flauw benul wie die meid was en wat ze ooit gepresteerd heeft. Laat staan waarom dat ZO belangrijk was. Iets met televisie, ongetwijfeld, en dan een zender of omroep waar ik nooit naar kijk. En ik lees ook ´de bladen´ niet, dus shoot me, werkelijk geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als zelfs Balkenende reageert, dan moet er toch wel heel wat aan de hand zijn, zou je denken. Bleek mee te vallen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook. Bleek zelfs helemaal NERGENS over te gaan ; een jong stel dat gat scheiden, sinds wanneer is dat nieuws ??
over dat overlijden weet ik niet hoor, maar het gebeurt regelmatig dat ik op de TV namen en foto's zie langs komen van personen die heel familiair bij de voornaam worden genoemd, en waar van 'iedereen' de ins en outs lijkt te weten en ik heb van heel die BNer nog nooooooooooooit gehoord... blijkt het later een zanger te zijn, of iemand die een of ander TVprogramma heeft overleefd of een soapster die wereldberoemd is in heel Nederland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook, maar het is heel gezond. Dat je een persoon niet kent, nooit van hebt gehoord, kan aan veel dingen liggen

- De persoon komt niet uit 'jouw tijd'. Je ouders kennen hem bijvoorbeeld wel, jij niet, de persoon komt immers niet meer voor in de media van jouw tijd, meestal alleen als hij/zij doodgaat.
- De persoon zit niet in jouw categorie van interesses. De een kent heel veel sporters, de ander niet, maar die ander kent dan weer heel veel zangers.
- De persoon komt alleen langs op journaals die je niets kijkt (je hebt namelijk journaals over showbizznizz of over het algemeen, of over sport, etc.) Het kan zijn dat je die journaals niet allemaal kijkt, of dat je helemaal niks kijk! (maar jij zegt dat je een brede algemene ontwikkeling hebt, dus dan zal dat laatste niet van toepassing zijn)
- Het kan ook zijn dat je de naam wel ergens gelezen hebt, maar dat je het niet hebt opgenomen. Bijvoorbeeld in het verband: Je leest een artikel over een persoon die je wel kent, en daar komt die naam van de 'onbekendere, die overlijdt' persoon voor in het verband van echtgenoot/vriend/kennis/fotograaf/journalist, maar in dat artikel is de naam niet noodzakelijk, hoewel de persoon toch beroemd is, maar die je dan niet onthoudt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezegd ! Maar je kunt een heeel brede algemene ontwikkeling en interesse hebben zonder ooit naar Boulevard of Showbizz te kijken, hoor ! ;-)
Je kunt toch niet iedereen kennen?
Niet alle prominente personen zijn per defenitie ook bij iedereen bekend.
Tenzij je misschien 24 uur per dag je tv aan hebt staan en alle rotzooi absorbeert die de treurbuis de hele dag onze huiskamers inkotst...
Dus...dat jij niet iedere bekende dode kent getuigt van een gezond kijkgedrag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het 18 jaar geleden, toen Freddie Mercury overleed.... Had nog nooit van die beste man gehoord. Wel vaag eens iets gehoord van een bandje dat Queen heette ofzo... Pas daarna kwam ik erachter wat een goede band dat eigenlijk was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het een eigenlijk al niet meer echt actieve ster en daarom ken je diegene misschien niet.