koraal zelf bestaat uit kolonies van kleine diertjes. Echter, deze diertjes hebben een symbiose met een alg -een plant dus- om te overleven. Het geheel groeit op kalk - de skeletten van vele generaties koraaldiertjes voor hun.

http://www.koraalwetenschap.nl/content/view/199/174/
Enkele jaren terug begon de wetenschap te begrijpen hoe de unieke samenwerking tussen koralen en algen elke nieuwe generatie tot stand kwam. Men ontdekte dat veel koraalsoorten algen uit hun omgeving opnemen tijdens het larvale stadium; dit noemt men horizontale transmissie. Ook is het inmiddels duidelijk van ongeveer 15% van alle koraalsoorten zoöxanthellen doorgeeft aan het nageslacht; dit heet verticale transmissie. Deze laatste vorm komt veel voor bij soorten die hun embryo’s ‘uitbroeden’, en hun larven pas tijdens de ontwikkeling loslaten. Voorbeelden zijn Stylophora pistillata, Pocillopora damicornis en Xenia macrospiculata8.

Beide overdrachtsmethoden hebben bepaalde voor- en nadelen. Bij verticale transmissie profiteert de koraallarve meteen van deze nuttige algen, terwijl horizontale transmissie larven de mogelijkheid geven algen op kan nemen die zijn aangepast aan een specifiek milieu. Sommige koralen, zoals Montastrea faveolata/annularis, huisvesten zelfs twee soorten algen tegelijkertijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"Er wordt vaak gedacht dat koraal een plant is, hoewel het wel degelijk een dier is. Een koraalrif bestaat uit ontelbaar veel kleine koraaldiertjes. Deze dieren worden poliepen genoemd. Om zichzelf te beschermen bouwen ze een skelet van kalk. Hierdoor wordt ook wel eens gedacht dat koraal een steen is, omdat het daar op lijkt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

Er wordt vaak gedacht dat koraal een plant is, hoewel het wel degelijk een dier is. Een koraalrif bestaat uit ontelbaar veel kleine koraaldiertjes. Deze dieren worden poliepen genoemd. Om zichzelf te beschermen bouwen ze een skelet van kalk. Hierdoor wordt ook wel eens gedacht dat koraal een steen is, omdat het daar op lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dier, want het kan niet leven van licht en lucht en een paar voedingsstoffen uit de bodem alleen, maar moet zich min of meer actief voeden met in zee levende organismen. Koraal is overigens in de regel een hele verzamelijk diertjes die als een kolonie aan elkaar gekleefd zitten.
In diezelfde 'grensgroep' vind je ook bijvoorbeeld sponzen en anemonen.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/ligt-grens-tussen-dier-plant.103275
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een dier het ademd en het beweegd