Waarom leren wij op school dooie talen ( grieks en latijn )???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (7)

Ik vind ook dat ze beter eerst eens met jullie nederlands aan de slag kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je zelf voor het gym gekozen hebt, lieve schat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit internet: "Het Latijn wordt bestudeerd zowel om de vorming die men opdoet door de studie van woordenschat en spraakkunst als door de lectuur en bespreking van de teksten. Aangezien de studie van elke taal begint met het uit het hoofd leren van woorden en de basisregels van zinsbouw, zal hieraan veel aandacht moeten besteed worden: dagelijks zal de leerling hiermee bezig zijn en precies die dagelijkse training van geheugen en inzicht is de basis van veelsoortige denk- en karaktervorming.
Het Latijn is echter geen «dode taal» als men weet hoeveel woorden in Frans, Engels en Nederlands van het Latijn zijn afgeleid; voor de studie van het Duits is de kennis van het systeem van naamvallen echt een groot voordeel. Kortom, wie nauwkeurig met taal wil omgaan en vreemde talen wil leren (o.m. Spaans, Italiaans, Russisch) zal zonder het Latijn heel wat meer moeilijkheden ondervinden. En wie de Algemeen Nederlandse Spraakkunst (1984) openslaat, zal er kunnen lezen dat ook de Nederlandse spraakkunst gebaseerd is op die van het Latijn."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvoor zou jij naar een gymnasium gaan als je er geen interesse in hebt?
Grieks en latijn zijn talen die je in heel veel andere talen nog terug kunt vinden, zo lijkt latijn heel erg veel op Italiaans, spaans en frans. Als je latijn dan kunt, kun je veel makkelijker talen leren. Met Grieks werkt dat hetzelfde zo lijkt de Russische taal stiekem heel erg veel op grieks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het goed is voor je algemene ontwikkeling en taalkennis en je gymnasium gekozen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de mensen onze schooljaren willen verzieken Qq
En niet ze geven Chinees ufso want
Dat is nog lauw !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat in veel wetenschappen dingen in het Latijn of Grieks worden aangeduid. Denk bv eens aan de medische, de taalkundige of de biologische wetenschap.