Hoe kan de prik in prikwater blijven zitten ookal doe je de dop eventjes van de fles af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht eruit ??

Antwoorden (2)

Het koolzuur zit opgelost in het water, dat gaat er niet zo snel weer uit.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, door de (over)druk in de fles, blijft de prik er beter in de vloeistof opgelost, daarnaast, als er gas ontsnapt, verhoogt dit de druk in het beetje lucht bovenin de fles, tot er evenwicht is. Als de fles al half leeg is, heb je dan ook veel meer prik-verlies nodig om deze druk op te bouwen, en dan houdt je flauwe prikloze limo over.
Kimath
13 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitbreiding :)
Er is een evenwicht in het laagje gas in de fles en de drank die in de fles zit. Dit is een evenwicht tussen koolzuur (H2CO3), koolzuurgas (CO2) en water (H2O). Als de fles wordt geopend verdwijnt het CO2 en reageert er weer H2CO3 uit de vloeistof naar CO2. Er ontstaat CO2 in de ruimte boven de vloeistof. Op een gegeven moment is het koolzuur wel op en totaal omgezet in koolzuurgas en water. Maar dit duurt wel even. Reactievergelijking: H2CO3(aq)--> H2O(l) + CO2(g)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx.