Over het algemeen het absolute nulpunt en dat is zo'n 273 graden Celcius onder nul, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0 graden kelvin of -273 graden celcius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De temperatuur van het heelal is 2.725 Kelvin, of dus ongeveer -270 graden Celsius.
Die temperatuur is deze van de zogenaamde kosmologische achtergrondstraling.

Elk lichaam met een bepaalde temperatuur zendt elektromagnetische straling uit, en de golflengten van die straling hangen samen met de temperatuur. Voor de zon (5800 Kelvin) is dat de optische straling die wij zien, wijzelf (ongeveer 300 K) stralen in het infrarood. Het heelal is als een hete oerknal ontstaan, en was toen dus vervuld van hoogenergetische straling. Sindsdien is het blijven expanderen, en is de straling dus 'afgekoeld' tot de radiostraling die we vandaag waarnemen.

Sindsdien zijn in het heelal uiteraard nieuwe warmtebronnen opgedoken, en in hun omgeving is het dus warmer. De planeten worden door de zon opgewarmd. Waarom ze koeler zijn naarmate ze verder van de zon verwijderd zijn, is gewoon omdat ze verder minder zonlicht kunnen opvangen: het licht dat op een bepaald moment het oppervlak van de zon verlaat, wordt uitgespreid over een steeds grotere bol, en de hoeveelheid energie per eenheid van oppervlak van die bol vermindert dus navenant. De temperatuur ergens in het heelal is dus minimaal de 2.725 K van de kosmologische achtergrondstraling (er zijn wel enkele interessante uitzonderingen) en dus groter als er in een redelijke nabijheid zich een ster of een andere warmtebron bevindt.

Houd er wel rekening mee dat het op veel (de meeste eigenlijk) plaatsen in het heelal heel erg ijl is. Dan is het soms moeilijk om van een unieke temperatuur te spreken. Temperatuur is een soort statistisch begrip, een maat voor de gemiddelde energie van een deeltje in een omgeving waarin deeltjes zeer snel energie uitwisselen. In het interstellaire midden gebeurt die uitwisseling erg traag, en heb je vaak een mengeling van energetische ('warme') en trage ('koude') deeltjes.

Deze vraag werd beantwoord op ikhebeenvraag.be door:
Prof. Christoffel Waelkens
Gewoon Hoogleraar Sterrenkunde
Katholieke Universiteit Leuven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 graden kelvin. Dus 270 graden onder nul.