Stellling: Als iedereen het dier/de vis zou moeten doden om het te kunnen eten, zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Bedoeld voor het forum

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Het beste antwoord

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In vroegere tijden waren er meer mensen die dieren doden om ze te kunnen eten. Op boerderijen was het sowieso gebruikelijk, maar ook bijv. konijnen of vissen. Wel denk ik dat er nu meer vlees wordt gegeten (en vooral wordt weggegooid) dan vroeger. Vooral in arme landen is er simpelweg weinig geld voor vlees en wordt ook groente verbouwt.

Door zelf een dier te doden om te eten heb je meer begrip voor het welzijn van het dier (je weet waar het vandaan komt). Het doden is dan uit noodzaak om te kunnen eten.

Tegenwoordig wordt het grootste deel van de vleesconsumptie "gemaakt" in de bioindustrie, waar het welzijn van het dier helemaal niet voorop staat. Mensen thuis zien alleen het blanke stukje vlees in een schaaltje en hoeven het leed erachter niet te zien. Het is waar dat als deze mensen nu geconfronteerd worden met het slachten van het vlees ze wellicht accuut geen trek meer hebben. Dat zie je ook met mensen die geconfronteerd worden met hoe het echt in een kippenvleesfabriek toe gaat. Die bekeren soms spontaan tot vegetariër.

Een groter probleem is momenteel de bioindustrie zelf. Doordat er steeds meer vlees wordt gegeten op mondiaal niveau neemt de vleesproductie toe. Om dat te bewerkstelligen moeten er meer dieren worden gefokt die dus meer plantaardig voedsel nodig hebben. Een inefficiënt proces, want voor 1 kg vlees is soms wel 6 kg planten nodig (afhankelijk van diersoort / plant).

Het interessante van je stelling is dat als je de bioindustrie uitschakelt en je zelf je eigen dieren moet vangen/ doden je voor de rest van het voedsel wel bent aangewezen op het eten van groenten en fruit. Mijn conclusie is dat als mensen zelf hun dieren moeten doden ze ook zelf meer planten gaan eten. Maar ik denk niet dat ze vegetariër worden omdat ze anders vieze handen krijgen. Althans niet in jouw hypotetische geval dat iedereen zel dieren MOET doden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verhaal ..+1

Andere antwoorden (13)

Dat zou misschien even pieken maar helaas ook weer dalen omdat de mens snel went aan nieuwe methodes, ook bloedige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel ha ha, Of mensen moeten elkaar lief aan kijken zovan..nu je toch bezig bent, kun je die van mij ook even doen.. brrrr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja waarschijnlijk wel waar. Veel mensen zouden daar moeite mee hebben en kiezen om dan maar geen vlees meer te eten. Het is ook best confronterend om een lief biggetje te moeten doden voor je lap(jes) vlees.

Ik zou ook vegetariër worden, niet omdat ik het dier niet zou kunnen of willen doden maar omdat ik het veel te druk heb om elke dag voor het eten eerst een koe, varken of kip te slachten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biggetjes eten we niet ; zit geen vlees an. Maar een flinke zeug kun je een leuk poosje mee doen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boerendochter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een speenvarken is een flink beest hoor, niet wat wij voor ons zien bij een klein biggetje. Heerlijk, vooral de crackling. Echt kleintjes ken ik niet, maar als ze ze in portugal klaarmaken zullen ze ook best smaken dan. @wimmie, Nee, ik ben niet zelf een boerendochter maar wel binnen familiekring bekend met eigen slacht ; het lekkerste vlees dat er is.
Toen we allemaal nog zelf moesten slachten aten we ook of zelfs JUIST allemaal vlees, dus ik denk dat we daar in mum van tijd weer aan zouden wennen.
Zelf slachten van zelf opgefokte dieren is natuurlijk wel een diervriendelijkere methode in de zin van dat je geen bioindustrie hebt. En juist die bio-industrie doet veel mensen besluiten vlees te boycotten.

We zouden logischerwijze wel minder vlees eten (gezonder ook), en meer van het dier dan alleen het onherkenbaar keurig vierkant gesneden stukje kont. Orgaanvlees, worsten, kopkaas, bloedworst, op de botten na kun je ongeveer het hele dier eten, en dat zullen we vermoedelijk ook weer gaan doen dan.

Toegevoegd op 12-06-2009 09:42:19
p.s. Slachten doe je niet dagelijks (kippen hooguit), maar een of twee keer per jaar, en dan zorgen dat je er de hele rest van het jaar mee kan. Met de tegenwoordige vriezers is dat heel goed te doen, nog makkelijker dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het weer helemaal met je eens. Ik was tegelijk een zelfde soort reactie aan het typen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat ligt er maar net aan, hoeveel honger je hebt.
14 jaar geleden
Niet mee eens.

Ik weet niet of je wel eens bij eskimo's hebt gekeken hoe die eten. Het is een kwestie van gewenning. Ken je niet meer anders, dan is er niets vreemd aan.

Naast dat het gewenning is, is het ook een vorm van kwaliteit. Je weet dat je vlees/vis vers is.

Je weet ook vaak hoe zo'n beest geleefd heeft. Opgehokt met 10.000 stuks op een vierkante meter, of gewoon lekker huppelen door de vrije natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duizenden jaren hebben mensen zelf dieren gedood om te eten. Net zoals de mens zich heeft aangepast aan meer 'fijngevoeligheid' vermoed ik dat de mens zich ook prima aan kan passen aan het zelf slachten van beesten.

Wel denk ik dat voor bewustwording dat het vlees dat je eet niet uit de vleesfabriek komt maar van levende dieren, het goed zou zijn als iedereen minstens een keer zélf het dier zou doden dat hij eet. Het zou best kunnen dat mensen dan een tijdje wat bewuster stil zouden staan bij de herkomst van hun vlees en zich een mening zouden vormen over de vraag hoe dat dier dat ze eten behandeld zou moeten worden voordat het op hun bord terechtkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist... Nu kleeft er ook bloed aan je handen in theoretische zin, maar dan in praktische zin en dat laten dan heel veel mensen wel uit het hoofd...

Goede vraag, want het draait om verantwoordelijkheid, en dat kun je niet delegeren, ook al willen we dat zo graag...

Het gaat zelfs zo ver, dat een rechter iemand geheel volgens de wetten ter dood veroordeelt, dan zelf schuldig is aan moord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al eens gezegt bij het zoveelste karbonaatje of spekap , dat hebben ze van een dood varken afgesneden, dat je dat kan eten!!! Weg honger!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger wisten mensen niet beter en konden ze het niet uitbesteden aan een slager, maar moesten ze hun eigen stukje vlees slachten. Vroeger was dat normaal en wanneer we nu in de krant lezen over een moslim die een schaap in zijn eigen badkamer heeft geslacht, vinden we het niet normaal.

Zoals we tegenwoordig leven zijn we eraan gewend geraakt dat een ander 'the dirty job' doet. Het zal uiteindelijk vast weer wennen, al denk ik zeker ook dat een flink aantal mensen (in eerste instantie) het vlees zal laten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat niet. Mijn dochter van 9 vist heel graag en slaat zonder pardon een vis de kop in om hem 's avonds te kunnen eten.
Het is ook maar net wat er aangeleerd wordt. Misschien dat er inderdaad een hoop volwassenen zouden zijn die dat niet van de ene op de andere dag voor elkaar krijgen, maar als het in je opvoeding wordt aangeleerd, dan slacht jij ook gewoon een varken, koe of kip om te kunnen eten.
Ik zou misschien de eerste keer ook even slikken, maar ik zou het niet kunnen om als vegetariër door het leven te gaan, dus uiteindelijk zou ik het zeker doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat voor mij wel opgaat. Ik ben superhypocriet: ik ben dol op dieren, maar wil daar mijn kipfiletje niet voor laten staan.

Kreeft vind ik ook heerlijk, maar ik kan niet in een restaurant zo'n beest aanwijzen dat ik dan zou moeten eten.... dan voelt het direct alsof ik hoogstpersoonlijk zelf zijn doodvonnis getekend zou hebben.... Laat staan als ik zelf zo'n beest eigenhandig zou moeten doden en slachten... Kropje sla iemand??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het een beetje dubbel ik zou geen moeite hebben om een vis, kip of biggetje te doden om zelf aan mijn voedingsstoffen te komen. Maar als ik bijvoorbeeld zelf een kip of kalkoen in me tuin heb en je ziet hem elke dag wandelen dan zou ik hem niet kunnen doden voor me eten.