Hoe geef je iemand opbouwende kritiek die ontzettend geremd is en gevoelig?

Hoe pak je dat aan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vergeet die persoon niet de nodige gemeende complimenten te geven en benadruk dat de kritiek niet te persoonlijk opgevat moet worden. Maak het niet te zwaar. Ik zou beginnen met de kritiek. De complimenten als toetje bewaren. Neem er de tijd voor. Vooral voor de complimenten. Anders neemt de 'tegenpartij' ze niet serieus. Succes!

ik begeleid al jaren stagiaires, jonge meisjes die ook ontzettend geremd en gevoelig kunnen zijn. uiteraard hou ik hier rekening mee, en ik pas vaak de sandwich methode toe: een welgemeend compliment, dat de kritiek, verpakt als raadgeving, en dan afsluiten met weer iets positiefs. maar dat moet toch echt voldoende zijn. mensen moeten toch uiteindelijk functioneren in de maatschappij, waar niet iedereen ze met fluwelen handschoentjes aanpakt. ik zeg dus: breng het prettig, maar breng het wel.

Je kunt soms dingen naar jezelf toe halen: ik deed altijd zus of zo. Dat klinkt vaak prettiger dan: zou jij niet zus of zo. En verder natuurlijk de al genoemde complimenten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100