Hoe geef je iemand opbouwende kritiek die ontzettend geremd is en gevoelig?

Hoe pak je dat aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Vergeet die persoon niet de nodige gemeende complimenten te geven en benadruk dat de kritiek niet te persoonlijk opgevat moet worden. Maak het niet te zwaar. Ik zou beginnen met de kritiek. De complimenten als toetje bewaren. Neem er de tijd voor. Vooral voor de complimenten. Anders neemt de 'tegenpartij' ze niet serieus.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ahja das ook waar.. Ik was aan het denken in de zin van "ik zou het erg op prijs stellen dat je..." zo te beginnen, en dan zeggen "maar ik vind het wel al goed dat je..." zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positieve boodschappen, daar trekt zo'n persoon zich aan op. Ik zou er ook niet omheen draaien. Niet bij de vervelende mededeling, ook niet bij de positieve mededeling. En geef de persoon kans op weerwoord. Wellicht doen machines het niet goed? Wordt hij gepest? Gaat het thuis niet goed? Sta open voor de persoon. Gemeend. Eerlijk gezegd vind ik de door jou aangehaalde openingszinnen erg ouderwets en weinig creatief. Ze zijn wat mat en beloven niet veel goeds. Ik zou wat anders, vlotters proberen. En het hoeft natuurlijk niet allemaal zo formeel, he. En een welgemeende klop op de schouder en een vriendelijke opmerking tussendoor moet beslist kunnen!
Rieneke1
13 jaar geleden
plus voor je reactie.
ik begeleid al jaren stagiaires, jonge meisjes die ook ontzettend geremd en gevoelig kunnen zijn.
uiteraard hou ik hier rekening mee, en ik pas vaak de sandwich methode toe: een welgemeend compliment, dat de kritiek, verpakt als raadgeving, en dan afsluiten met weer iets positiefs.
maar dat moet toch echt voldoende zijn.
mensen moeten toch uiteindelijk functioneren in de maatschappij, waar niet iedereen ze met fluwelen handschoentjes aanpakt.

ik zeg dus: breng het prettig, maar breng het wel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ahja, goed idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral dat brengen als raadgeving : iedereen weet, dat ervaring je de beste tips kan geven, dus met een 'weet'je, hoe je het óók zou kunnen doen? Dan gaat het nl gemakkelijker/beter/sneller..'.Dat kan niet bezeren. + rieneke : ik heb nu wat eelt op m'n ziel, maar kritiek maakte mij vroeger heel moedeloos, omdat ik 'toch zo heel erg mijn best had gedaan'.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, ik pas ook altijd de Sandwich methode. Werkt goed! +
Je kunt soms dingen naar jezelf toe halen: ik deed altijd zus of zo.
Dat klinkt vaak prettiger dan: zou jij niet zus of zo.
En verder natuurlijk de al genoemde complimenten.