waar lig het oudste kerkhof in nederland

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerkhof of een begraafplaats?

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een van de oudste nog steeds in gebruik zijnde begraafplaatsen in Nederland is Begraafplaats Oud Eik en Duinen in Den Haag.

Deze begraafplaats wordt al in de 14e eeuw als parochiekerkhof in documenten genoemd. Veel nog steeds bestaande begraafplaatsen in grote en middelgrote gemeenten zijn in de jaren 1830-1840 aangelegd.

Eind jaren '20 van de 19e eeuw werd het namelijk wet dat begraafplaatsen buiten de bebouwde kom moesten worden aangelegd.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Roermond heb je ook nog Het Oude Kerkhof. In het Roermonds dialect spreekt men over “den aje kirkhaof”. De begraafplaats is in gebruik genomen in mei 1785.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Drenthe, de hunnebedden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen afdoende antwoord op deze vraag te geven omdat er bijvoorbeeld in Brabant enkele kerkhoven zijn die al vanaf de Merovingische tijd worden gebruikt. Bij de kerken die daar later gebouwd zijn, zoals in De Hogert bij Gemonde. wordt nog steeds begraven. Elders in Nederland zijn sommige kerkhoven al continu in gebruik vanaf de eerste bouw van de kerk in de 11de of 12de eeuw. Overigens kun je hunebedden niet rekenen tot de categorie 'kerkhof', omdat er geen sprake is van een kerk.