Waar kan ik echte stilte horen?

Oke, stilte kan je niet horen.. Maar waar is het echt helemaal stil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (13)

2 opties die bij me opkomen. Plekken waar vrijwel niets of niemand leeft zoals de woestijn en de poolen. Als moet het dan wel windstil zijn.
In een vacuüm omdat er dan geen lucht is dat kan trillen. Daarom ook geen geluid kan ontstaan. Het meest simpele is gewoon de ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn stilte-tanks in bepaalde kuur-oorden.
Zogenaamde stilte-cabines met geluidsisolatie.

Ik heb dat wel eens op TV gezien, maar niet in het echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op huttentocht gaat in de alpen, dan kun je de stilte horen. Ik heb het een keer of 8 gedaan in Oostenrijk en ik kan het je van harte aanbevelen.

Met name als je van de gezelligheid in de hutten houdt; lekker een goulashsuppe + hefeweizen na een dag zwoegen in de stilte van de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in het natuurpark is een grot gebouwd, als je daarin zit hoor je alleen maar je eigen bloedsomloop.
Soms komt er een hommel binnen dat lijkt dan wel een helicopter geluid.
Verder hoor je niets, heel gek eigenlijk en ook niet helemaal te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel beangstigend voor veel mensen om niets dan de bloedsomloop te horen. Komt ook voor als je sommige woestijnroutes volgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, veel mensen kunnen er niet tegen.
Bij geluidsstudio's zoals bij radiostations en platenproducenten zijn er zulke geluidsdichte ruimten dat je die 'stil' mag noemen. Natuurlijk, als je met de meest gevoelige meetapparatuur gaat meten is niets 100% stil, maar het is in elk geval stiller dan het stilste plekje buiten, waar een zuchtje wind of een vogeltje al geluid maakt.
14 jaar geleden
Als je vraag is: "Maar waar is het echt helemaal stil?" dan komt "de ruimte" in mij op. Maar als je vraag is "Waar kan ik echte stilte horen?" dan denk ik niet dat mijn antwoord bruikbaar is. Het lijkt me wel gaaf om in de ruimte absolute stilte te horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gek genoeg is het in de nacht bij mij, dorp in de Randstad op 12 min. rijden van Schiphol, op mijn balkon zó stil, dat ik een afgevallen blad hoor vallen op de al neergevallen bladeren (ik woon 1 hoog). Jammer genoeg duurt die stilte nooit urenlang, maar tóch.....Échte stilte heb ik in Canada gehoord, maar dan moest ik wél meer dan 5 km. van de rivier af zijn, anders hoorde je die nog, ver weg - en de cyotes moesten uitgehuild zijn !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echte intense stilte wilt meemaken zou ik ja aanraden om een keer naar een woestijn te gaan. Egypte bijvoorbeeld, of Arizona vs. Het maakte op mij iig wel een (ietwat rare) indruk. Gewoon doodse stilte, geen wind, takken, dieren, helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de grotten van Vaals en op een windstille dag in de Egyptische woestijn heb ik echte stilte gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stilte is er niet meer in de echte zin van het woord. Waar is nog echte duisternis.? Jouw stilte is redelijk bereikbaar in een isoleer. (prikkelarme omgeving) maar wie wil daar vertoeven. Een innerlijke stilte is wel mogelijk. Bekijk de mediatieve houding van een boeddha hij is zejfbewust en heeft alles om hem heen buiten zijn bewust zijn gezet. Een heel intense meditatie. Er wordt dan geen prikkel meer waargenomen. Volwaardige stilte in zich zelf. Het wordt nog veel toegepast en maakt de mens rustig, als in je slaap. Immers in je slaap wordt je niet gewekt door het ruizen van de bomen, alleen mischien je wekker s`morgens vroeg. Groetjes Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het alleen kan als je je in een ''stille'' omgeving bevind ;en dan alleen door meditatie op een niveau zoals van tibetaanse monnikken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vroeg erom... Ik lees nooit antwoorden van te voren van anderen, maar ik weet HEEL zeker dat niemand dit antwoord al eerder gegeven heeft...

De ECHTE stilte is er op twee momenten in je leven elke dag... En dat moment is het moment van slapen en het moment net voor wekken...
Als je gaat slapen, dan krijg je op een gegeven moment de oorverdovende stilte... Dat is het moment dat het lichaam de geluidssterkte van het gehoor naar nul draait... Daar gaat het een en ander aan vooraf, dat hoef ik niet uit te leggen want hij die dat weet, hoef ik niets te zeggen en hij die niet weet, hoef ik ook niets uit te leggen...
Op dat moment van slapen kom je in een ECHTE stilte terecht... En omgekeerd als je wakker wordt, kun je de stilte herinneren... ECHTE STILTE...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echte stilte ervaar ik soms tijdens een heel kort moment, juist als ik ontwaak...
op het moment dat ik ontwaak ben ik me eerst bewust dat ik er (weer) ben… bewustzijn en denken starten op…
dan komt het gehoor op gang…dat gebeurt in een fractie van een seconde na het eerste besef dat ik er weer ben, het lijkt vrijwel direct…
( ik beschreef dit zojuist bij http://www.goeievraag.nl/vraag/wel-volgende-ervaring-gehad-bed.12240?p=2)

op dat moment tussen bewust worden en dat de zintuigen opstarten is het zoooooo stil........................

het lijkt wel moeilijk om stilte te horen, maar het is niet onmogelijk...
stilte is de drager van het geluid (sommigen zeggen dat de ether het geluid draagt, maar dat soort dragen bedoel ik nu niet...)
door stil te worden in je zelf (als het ware te luisteren naar de pauzes tussen de gedachten) en door je te richten op wat niet-geluid is, kun je stilte ervaren... daarvoor hoef je niet op een speciale plek te zijn, gewoon thuis is heel geschikt...