Weet iemand waar ik een goede samenvatting van het boek: Le Monte-charge van Frederic Dard, kan vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Op http://www.lecto-france.nl/B6Tot.html staat het volgende:
Kerstavond in een sfeervolle Parijse brasserie. Een jonge vrouw in gezelschap van haar dochtertje trotseert de blik van een man die na zes jaar terugkeert in de wijk waar hij is opgegroeid. Geobsedeerd door haar treffende gelijkenis met een vroegere vriendin wordt de held van het verhaal meegesleept in een avontuur dat door Dard op zo een virtuoze wijze wordt gemanipuleerd, dat de lezer perplex achterblijft.

De Nederlandse vertaling van het boek heet "Twee druppels bloed"". Daarover staat op http://pulp.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1814604/Frederic-Dard----Twee-druppels-bloed%28Z.B.542%29.html de volgende samenvatting:
Hoofdpersoon is Albert Herbin, die zojuist uit de gevangenis ontslagen is. Hij ontmoet een jonge vrouw, even eenzaam als hij, en samen brengen ze de avond door. Als hij haar weer thuisbrengt, treffen ze het lichaam van haar echtgenoot aan, uitgestrekt op de canapé, doodgeschoten. Kort daarop is het lijk op mysterieuze wijze verdwenen en volgt de ene raadselachtige gebeurtenis op de andere.

Toegevoegd na 4 minuten:
En hier is nog wat er vanuit Biblion over wordt geschreven:

Na zes jaar detentie wegens de moord op zijn vriendin, ontmoet Albert Herbin in een restaurant een vrouw met haar dochtertje. Eenmaal bij haar thuis blijkt haar echtgenoot vermoord te zijn en alles wijst erop dat zij dit zeer recent gedaan heeft. Via een ingewikkelde intrige wordt Herbin echter uiteindelijk van deze moord beschuldigd. Het verhaal is grotendeels logisch - de psychologische ontwikkelingen en de argeloosheid van Herbin en de sfeertekening van Parijs rond Kerst - maar gedeeltelijk is de opbouw van het verhaal gekunsteld: de ingewikkelde indeling van het huis van mevr. Dravet, die 2 kamers identiek heeft ingericht, de een met een lijk, de andere zonder.
Amadea