het is een beroep.
iemand die op een zolder het koren verplaatste of doorelkaar hutselde om zo te voorkomen dat het koren ging broeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koren verschieten is het geregeld omwerken van het koren, om te voorkomen dat het duf wordt of bederft.
Dat moest op de korenzolders, enkele malen
per jaar gebeuren.
Met name bekend in Schiedam, waar een jeneverindustrie was en er dus grote voorraden graan waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Korenwerker
Ook korenverschieter.
Blijkens het Handvest v. Amsterdam (1766) werd dit werk ook door vrouwen verricht.
Hun werkzaamheden bestonden uit het omscheppen van koren, om dit zo goed mogelijk in conditie te houden, zodat het niet muf werd.