wat was de functie van de "gulp"in de herenonderbroeken vroeger.

je had de lange onderbroeken maar dan zat er n gulp in,waarom?je kan hem toch ook zo over de rand wippen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
10.8K

Het beste antwoord

vroeger hadden de meeste boven broeken knopen..
dus hoefde de mannen maar een of twee knopen open te maken, en zaten ze gelijk in de gulp van de lange onderbroek en konden ze ze junior eruit halen en plassen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Toch was die gulp er echt voor om hem er doorheen te te wurmen (waarschijnlijk lieten ze 'm toen ook al over de rand wippen, zoals jij zo mooi beschrijft).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hoeven dan alleen de gulp te openen, en niet hun onderbroek (deels) uit te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleding was vroeger niet handig om snel uit of los te doen, daarom werd er een doolhof gemaakt in de ouderwetse onderbroek om die net iets te korte kleine jan naar buiten te wurmen!
Tegenwoordig zijn de broeken snel open te maken om op tijd voor de dag te komen, zonder over je handen of kleding te pissen!

Dus de functie van de gulp was: om er voor te zorgen dat paul de leeuw snel naar buiten kon worden gehaald zonder al te veel rompslomp!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger had je geen heupslips zoals nu, ze zaten tamelijk hoog in de taille. Dat was warmer en bedekter.
De pantalon zat ook in de taille, vaak nog met een riem vastgemaakt. Tja, dan zat je slip dus ook vast in je taille.
Erover wippen ging dus niet gemakkelijk en als je dat toch deed, kreeg je hem niet meer lekker zittend in je taille, moest je toch die riem losmaken. Vandaar die gulp, dan bleef alles op zijn plaats zitten.
13 jaar geleden
Die gulp was van voor de tijd dat ritssluitingen waren uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was puur om je bungelaartje uit te halen als je moest. Een zeer logische,maar verderfelijke uitvinding,want zo'n voorsluiting voorkomt dat de meeste heren zich nederzetten bij het doen van een plas,zodat de WC bril,zoals men dat noemt ,in de zeik wordt gezet!
Vroeger zat er zelfs aan de achterzijde van de (lange) herenonderbroek ook nog nog een openknoopbare flap, zodat je bij het doen ener grote boodschap de onderpantalon aan kon houden!